Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Trať Praha-Bubny – Výstaviště čeká kompletní proměna

Trať Praha-Bubny – Výstaviště čeká kompletní proměna

29.12.2021 – autor: PETR SLONEK

Mnoho let plánovaná modernizace tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla Praha se přiblížila ke kýženému zahájení. Správa železnic totiž v listopadu vypsala výběrové řízení na zhotovitele úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Maximální přípustná nabídková cena zakázky je 3,8 miliardy korun.

Trať Praha-Bubny – Výstaviště čeká kompletní proměna

Stavbou odstartuje přeměna pražských Holešovic, které v místech dnešního bubenského nádraží propojí zcela nová čtvrť. Modernizace má podle plánů skončit do roku 2025. Nejvýraznějším prvkem modernizované tratě se stane nová stanice Praha-Bubny, která vznikne za Negrelliho viaduktem. Propojena bude podzemním vestibulem se stanicí metra C Vltavská. Architektonické ztvárnění nádraží se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi má na starosti architektonické studio Jakub Cigler Architekti.
Vypsání výběrového řízení pro celou modernizaci tratě z Prahy do Kladna a na letiště je podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody důležité. „Spolu s kladenským úsekem jde o faktické zahájení stavby a především o začátek proměny celých Holešovic. Staré nádraží dlouho rozdělovalo Holešovice na dvě nesourodé části, zatímco nová železnice bude naopak obě části spojovat,“ uvedl.

Dvě fáze modernizace
Nádraží vyroste ve dvou etapách. V první půjde o jedinou budovu v území, přičemž na její střeše vznikne travnatá odpočinková plocha, která umožní lidem výhled na město. V druhé fázi vznikne spolu s výstavbou nové čtvrti přímo nad nádražím nová administrativní budova. V nádražních vestibulech potom bude řada komerčních prostor, sloužících jak cestujícím, tak obyvatelům budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory.
Právě nádraží se spolu s novou budovou pražské filharmonie stane přirozeným centrem nové čtvrti. Zároveň půjde o jeden z klíčových prvků její dopravní obslužnosti. Funkci důležitého dopravního uzlu by měla modernizovaná železnice plnit napříč Prahou 7 a Prahou 6. V rámci modernizace úseku Bubny – Výstaviště vznikne totiž na okraji parku Stromovka zastávka Praha-Výstaviště, jejíž architektonické ztvárnění má na starosti studio dh architekti. Výrazně uleví pražské integrované dopravě především ve chvílích, kdy se budou na Výstavišti konat hromadné akce jako veletrhy, koncerty nebo sportovní zápasy. Díky nové lávce přes trať se navíc zlepší propojení Stromovky a Letné. Podobný přínos má mít železnice také pro návštěvnost koncertů v budově pražské filharmonie nebo v případě konání hromadných akcí na pražské Letné.

Součástí stavby estakáda
Modernizovaná trať povede v úseku Bubny – Výstaviště z větší části po nové estakádě, která umožní scelení Holešovic do jednoho funkčního území. „Estakáda bude navržena s velkorysými mostními oblouky, a to proto, aby maximálně umožnila další rozvoj území. Počítáme s tím, že v okolí Výstaviště zde po vzoru z Německa a dalších západních zemí vzniknou prosklené vestavby umožňující komerční využití. Pokud se tak ale nestane, umožní estakáda vzdušné a bezpečné propojení území po obou jejích stranách,“ upřesnil Svoboda. Tato stavba umožní i zrušení neoblíbeného železničního přejezdu v Bubenské ulici a současně zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů. Jedná se o místo, kde neukáznění řidiči nákladních aut kvůli nízkému výškovému profilu svým vozy často strhávají tramvajové troleje.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika