Železničář / Zpravodajství / Tepna Máchova kraje oslavila 150. Narozeniny
Tepna Máchova kraje oslavila 150. Narozeniny
4.12.2017 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Když dorazil 14. listopadu 1867 vůbec první vlak z Bakova nad Jizerou do České Lípy, žádné velkolepé oslavy se nekonaly. Svět se totiž o existenci nové trati dozvěděl už několik týdnů před jejím dokončením díky cestě excísaře Františka II. Dobrotivého z jeho zámečku v Zákupech. To byl pro tehdejší tisk lepší úlovek než nějaká trať lokálního významu. O 150 let později si ale oslavy narozenin železnice, která se stala tepnou Máchova kraje, nenechaly ujít stovky lidí.
![Tepna Máchova kraje oslavila 150. Narozeniny](/assets/zeleznicar/skupina-cd/machac712.jpg)
Sobota 11. listopadu, krátce před osmou hodinou ranní. Na třetí dopravní koleji železniční stanice Doksy oddychuje turnovský Kafemlejnek 313.0134 a jeho souprava se pomalu plní zážitkuchtivými cestujícími. Jejich cílem je českolipské hlavní nádraží, kde je už vše přichystané k oslavám 150. výročí trati Bakov nad Jizerou – Česká Lípa.
Počítá se s modernizacemi
Podobný nápad měli ale i další nadšenci, takže krátce po deváté ranní, po dojezdu dvou parních vlaků – ten druhý přijel z Nového Boru, nebylo v Lípě k hnutí. „Tady je lidí víc, než když tu trať otevřeli,“ zavtipkoval Michal Štěpán, člen představenstva ČD zodpovědný za osobní dopravu. Společně s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou a náměstkem generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Josefem Hendrychem si přijel užít slavnostní atmosféru. Během zdravice na nedávno modernizovaném nádraží pak zazněl příslib dalšího rozvoje infrastruktury v regionu, konkrétně navazující tratě z České Lípy do Jedlové. Ta oslaví
150 let existence za dva roky. Hejtman vyzdvihl význam trati pro rozvoj turistiky v Máchově kraji. „Je dobře, že zájem o veřejnou dopravu v našem kraji celkově roste, včetně využití železnice k rekreačním cestám,“ řekl Půta.
Návrat na místo činu
Pak už žezlo oslav převzaly zejména strojní čety tří parních lokomotiv, které se vystřídaly v čele zvláštních spojů. Vedle zmiňovaného Kafemlejnku se blýskla Všudybylka 354.195 a aktivní roky v rutinní službě si připomněl i Papoušek 477.043. Přes Českou Lípu dopravoval ještě v 70. letech minulého století rychlíky z Nymburku do Rumburku. Slavnostní parní vlaky jezdily mezi stanicemi Česká Lípa – Doksy – Česká Lípa – Nový Bor – Česká Lípa a v každé stanici byl připraven zajímavý doprovodný program. Zatímco nejkrásnější nádraží ČR pro rok 2017 (Doksy) lákalo na návštěvu hraběcí čekárny (zasvěcené hlavnímu akcionáři České severní dráhy hraběti Arnoštu Waldstein-Wartenbergovi), v České Lípě se netrhly dveře dispečerského pracoviště SŽDC. Nový Bor zase ovládly mažoretky, kterým bral obdivovatele jen severočeský spisovatel a kreslíř železnice Zdeněk Šindlauer během autogramiády svých děl.
Z historie trati
O koncesi na stavbu trati Bakov nad Jizerou – Česká Lípa (a dále do Jedlové) usilovalo několik společností. Vedle České severní dráhy, která nakonec uspěla, mimo jiné také Teplicko-ústecká dráha, Buštěhradská dráha nebo Rakouská severozápadní. Stavba začala v roce 1866 v nouzovém režimu (projektová dokumentace nebyla schválena) a pracovalo na ní celkem přes 10 tisíc dělníků. Ti dospěli do 45 kilometrů vzdálené České Lípy v listopadu 1867. Provoz na návazné trati do Jedlové byl zahájen o dva roky později. Dílo přispělo k rozmachu turistického ruchu v regionu a přilákalo do Máchova kraje desítky tisíc návštěvníků ročně.
Další články této rubriky
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »
Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti
11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »
Pantografy čeká poslední měsíc
9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »