Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Také letos potrápí Česko jarní a letní výluky

Také letos potrápí Česko jarní a letní výluky

18.4.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Většina cestujících nemá výluky ráda. V okamžiku, kdy vlak nabírá zpoždění, případně jede odklonem nebo byl dokonce nahrazen autobusem, si jen malá část z nich uvědomí, že každá výluka vlastně do budoucna přinese nějaké zlepšení, například zvýšení rychlosti nebo bezpečnosti na trati. I letos musí České dráhy počítat s řadou výluk na hlavních i vedlejších tratích. Zjišťovali jsme, jaké nejdůležitější na nás během příštích měsíců čekají.

Také letos potrápí Česko jarní a letní výluky

S šéfem dispečerů Českých drah Lukášem Zástěrou a Lukášem Landsingerem jsme pro vás připravili přehled hlavních výluk, které na nás čekají především na jaře a v létě. 

Brněnský uzel

Největší zásah do provozu vlaků ČD budou mít letní výluky v železničním uzlu Brno. Ty se mají konat od 13. července do 12. srpna. Omezení provozu se projeví především kvůli opravě mostu nad frekventovanou Křenovou ulicí. Mezi brněnským hlavním nádražím a stanicí Brno-Židenice bude zcela zastaven provoz! KCOD Brno proto připravilo návrh opatření, která budou spočívat ve vedení vlaků kategorie EC, Ex a EN přes „nákladní“ stanici Brno dolní nádraží, kde bude zřízeno provizorní nástupiště. Cestující budou mít k dispozici náhradní autobusovou dopravu mezi dolním a hlavním nádražím. Vlaky mimo to zastaví i ve stanici Brno-Židenice, kde lze přestoupit na regionální vlaky směr Tišnov a Blansko.

Rychlíky ze směru Česká Třebová budou rovněž zastavovat na zastávce Brno-Židenice a odtud pojedou odklonem do stanice Brno-Slatina. Rychlíky ze směru Havlíčkův Brod budou ukončeny ve stanici Brno-Královo Pole, odkud se posílí tramvajová doprava do centra města. Osobní vlaky od Blanska budou ukončeny ve stanici Brno-Židenice, zatímco osobní vlaky od Tišnova pojedou Židenicemi a Modřicemi odklonem. V Modřicích bude zajištěn přestup na osobní vlaky, které pojedou z brněnského hlavního nádraží ve směru Hrušovany u Brna a Břeclav. Po dobu výluky bude výrazně omezena možnost přepravy cestujících na invalidním vozíku. V náhradních autobusech se nepočítá s přepravou jízdních kol. 

Jižní Morava

Souběžně s výlukami v brněnském železničním uzlu proběhne omezení provozu na trati Brno – Přerov, a to hned ve třech etapách. Během pěti dní bude výluka v celém úseku, pak se úsek s omezením provozu zkrátí z Brna do Nezamyslic a na závěr jen z Brna do Vyškova na Moravě. Poslední hlavní výlukou na jižní Moravě bude rekonstrukce Velkého Prštického tunelu v mezistaničním úseku Střelice – Moravské Bránice. Tato výluka potrvá přes tři měsíce, konkrétně od 13. června do 20. září, a zkomplikuje cestování všem cestujícím mezi Brnem, Ivančicemi a Moravským Krumlovem, kteří budou muset použít náhradní autobusovou dopravu. 

Praha a střední Čechy

V pražské aglomeraci musíme počítat s velkým omezením na trati do Berouna přes Nučice (trať 173). Výluka má proběhnout od 15. května do 13. června, kdy se zastaví provoz v úseku mezi stanicí Praha-Smíchov a Rudná u Prahy. Stejně jako v minulých letech bude vedena náhradní autobusová doprava z Prahy do Nučic a vybrané spoje až do Berouna. Následně se výluková činnost přesune do úseku Nučice – Beroun. Tyto výluky jsou určeny pro rozsáhlé opravy, aby tudy mohly být vedeny rychlíky Praha – Písek – České Budějovice při výlukách na koridorové trati přes Řevnice.

Po ukončení výluk přes Rudnou a Nučice začne velmi náročná výluka v úseku Praha-Radotín – Dobřichovice, a to především kvůli opravě mostu přes Berounku v Mokropsech. Výluka bude probíhat dvakrát 14 dní v srpnu. Opatření budou podobná jako v minulých letech, kdy rychlíky Praha – Písek – České Budějovice budou z důvodu souběžné výluky Zdice – Příbram odřeknuty! Náhradní autobusy pojedou z Prahy do Příbrami. Ze stanice Zdice bude v návaznosti na rychlíky Praha – Plzeň veden autobus do Lochovic a Jinců. Ráno budou dva rychlíky Praha – Plzeň vedeny motorovou lokomotivou přes Rudnou u Prahy. Počet osobních vlaků má být výrazně omezen – pojede jich asi polovina!  

Západní Čechy

Kvůli rekonstrukci mostu (přes trať do Domažlic a Chebu) je zastaven od 1. dubna do 27. června provoz mezi stanicí Plzeň hlavní nádraží a zastávkou Plzeň zastávka. S ohledem na delší časovou náročnost autobusové dopravy a potřebu zajistit přípojné vlaky na plzeňském hlavním nádraží byl ve spolupráci s KCOD Plzeň vypracován výlukový jízdní řád, který zcela mění časové polohy vlaků na celé trati z Plzně až do Železné Rudy. 

Jižní Čechy

V jižních Čechách se k nejnáročnějším výlukám přiřadí ty, které souvisejí s výstavbou 4. koridoru. Rekonstrukce sta­ni­ce České Budějovice přinese od 22. do 28. dubna značná omezení, kdy bude zcela zastaven provoz vlaků na tratích směr České Velenice, Horní Dvořiště a Český Krumlov (v první fázi již k výluce došlo od 8. do 14. dubna). Navíc od 13. do 17. května má být zastaven provoz na českobudějovickém severním zhlaví, takže nepojedou vlaky směr Praha, Brno a Plzeň. Kvůli výstavbě koridoru v úseku Tábor – Sudoměřice u Tábora, který přinese zdvoukolejnění tratě a zvýšení maximální rychlosti, proběhne letos značné množství kratších výluk a jedna dvoutýdenní. 

Severní Čechy

Na severu Čech se chystá větší výluka díky rekonstrukci mostu u Zahrádek, což bude znamenat zavedení autobusové náhradní dopravy v úseku Česká Lípa – Zahrádky u České Lípy od 1. května až do 19. července. Také se připravuje dvouměsíční výluka mezi stanicemi Děčín hlavní nádraží a Děčín východ, která se dotkne většího množství vlaků, pro které bude platit upravený jízdní řád. Přesný termín této výluky zatím není znám. 

Východní Čechy

Na páteřní trati z Prahy do České Třebové jako každý rok proběhne čtrnáctidenní výluka v červenci v úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Do doby modernizace a přeložky tratě do plánovaných tunelů, která je ale zatím v nedohlednu, bude nutné takovou výluku snášet rok co rok. Při provozu takového množství vlaků na trati s malými poloměry oblouků se zcela opotřebují kolejnice a jiné části infrastruktury, takže je nutné provádět jejich výměnu či opravu. Tato výluka značně naruší včasnost všech vlaků na této trati a určité vlaky bude potřeba odklonit, část dokonce nahradit autobusy.    

Snažíme se výluky slučovat

I letos se budou opakovat výluky, kdy České dráhy ve spolupráci se SŽDC vybírají tratě, kde lze sjednotit několik výluk do jednoho termínu a připravit náhradní dopravu v delším úseku. Cílem je minimalizace počtu dní, kdy je na dané trati výluka. Byť toto opatření přináší delší jízdní dobu spojů náhradní dopravy, výluky naopak netrvají tak dlouho. Tam patří úseky Plzeň – Žatec, Veselí nad Lužnicí – Jihlava, Olomouc až Bruntál, Brno – Přerov, Liberec – Železný Brod, Hradec Králové až Velký Osek a Pardubice – Hradec Králové. Snahou všech zaměstnanců Českých drah, ale i SŽDC je připravovat taková opatření, aby byla narušení vlaků co nejmenší, což bohužel není vždy možné. „Slova díků si zaslouží všichni zúčastnění zaměstnanci krajských center osobní dopravy, dep kolejových vozidel i regionálních center vlakové dopravy, kteří se podílejí na jejich přípravě, a všichni provozní zaměstnanci za zhoršené podmínky při práci a trpělivost při poskytování informací cestujícím a omluvy za tyto komplikace,“ říká dispečerský šéf Českých drah Lukáš Zástěra. 

České dráhy se kvůli výlukám snaží včas a komplexně informovat své zákazníky o změnách v dopravě. „Bohužel se stále vyskytují situace, kdy vlak při výluce zastaví a dlouhou dobu nikdo cestující neinformuje. Naštěstí je takových situací méně, ale stále se vyskytují. V době mobilních telefonů a rozvinutých informačních technologií je tedy stále co zlepšovat. Cestující si navíc mohou výluková opatření najít na webových stránkách ČD, třeba i přes mobilní telefon,“ dodává Michal Štěpán, který má na starosti koordinaci všech KCOD Českých drah.

Termíny nejdůležitějších výluk v příštích měsících

 

Brno hlavní nádražtí – Brno-Židenice 
Brno – Přerov  
Praha-Smíchov – Rudná u Prahy             
Praha-Radotín – Dobřichovice  
Plzeň hlavní nádraží – Plzeň zastávka    
České Budějovice (jižní zhlaví) 
České Budějovice (severní zhlaví)          
Česká Lípa – Zahrádky u České Lípy       
Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí         

13. 7.–12. 8.
13. 6.–20. 9.
15. 5.–13. 6.
2x 14 dní v srpnu
1. 4.–27. 6.
22. 4.–28. 4.
13. 5.–17. 5.
1. 5.–19. 7.
14 dní v červenci
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

Startuje další nostalgická sezonaStartuje další nostalgická sezona

14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika