Železničář / Zpravodajství / SŽDC potvrdila slevu na jednotlivé vozové zásilky
SŽDC potvrdila slevu na jednotlivé vozové zásilky
23.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Správce infrastruktury SŽDC v listopadu potvrdil zvýšení slev pro přepravu jednotlivých vozových zásilek, jak o to žádal dopravce ČD Cargo. Nákladním vlakům sestaveným z vozů směřujících do jiných cílových stanic se tak zvýší sleva z poplatků za použití kolejí z 55 na 80 procent vůči takzvaným uceleným vlakům, které kompletně putují do jedné cílové stanice. Sleva by měla začít platit od nového roku.
![Správce infrastruktury potvrdil slevu na jednotlivé vozové zásilky](/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/zasilky712.jpg)
Stát se prostřednictvím ministerstva dopravy rozhodl pomoci segmentu železniční dopravy, kde největší konkurenci tradičně tvoří silniční doprava. Bez toho by byl železniční dopravce postaven před těžké rozhodnutí, jak s dlouhodobě ztrátovým systémem jednotlivých vozových zásilek dále naložit. Pokud by v krajním případě jednotlivé zásilky zcela zmizely z kolejí, znamenalo by to přesun zboží v objemu zhruba dvaceti dvou milionů tun na silnici. Důvodem je nejednotná dopravní politika evropských států, která není v souladu s Bílou knihou EU, navíc mezi železniční a silniční dopravou nejsou nastavena rovná pravidla hry.
Jednotlivek ubývá, propad může být až 3 miliony tun zboží
Přestože jednotlivé vozové zásilky tvořily v roce 2014 pouze 36 procent objemu přeprav ČD Cargo, na jejich zajištění se podílí odhadem 64 procent provozních zaměstnanců společnosti. Zbylí pracovníci zajišťují přepravy ucelených vlaků. Díky nerovnému boji s kamiony každoročně přeprav „jednotlivek” ubývá a letošní propad se odhaduje až o tři miliony tun zboží. Při snaze o zachování celosíťového pokrytí tak v systému chybí tržby potřebné pro udržení nutných kapacit v oblasti kolejové techniky i personálu. Zatím dopravce na převozu jednotlivých zásilek ročně tratí stamiliony korun. Krok státu by měl přispět nejen k vyrovnanému hospodaření dceřiné společnosti Českých drah, ale zamezit i řadě nepopulárních opatření. Pro ČD Cargo by nepodpoření jednotlivých zásilek znamenalo nutnost propuštění několika stovek, možná tisíců zaměstnanců a opuštění stovek železničních stanic a nákladišť.
Podle ředitele Odboru obchodu ČD Cargo Petra Veleckého nemají jednotlivé zásilky v EU žádnou koncepční podporu. „Pomoc železniční dopravě znamená především vymezení prostoru vůči silniční dopravě, ať už se jedná o regulaci mýtem, úlevu od poplatků za použití dopravní cesty, osvobození od daně na obnovitelné zdroje či výstavby vleček majitelům, nebo kombinaci všeho jmenovaného. Každá země má však k problematice individuální přístup a k tomu je třeba přihlédnout k silné silniční lobby. Skutečností je trvalý pokles objemu železniční dopravy.”
Kýžený efekt nárůstu objemu přepravených zásilek by měla přinést liberalizace trhu, protože konkurence znamená snížení cen a zvýšení kvality přepravy. Petr Velecký upozornil, že konkurence se díky ekonomické náročnosti a nezajímavosti segmentu „jednotlivek” soustředí téměř výhradně na ucelené vlaky. „Liberalizace železniční nákladní dopravy nepřinesla železnici žádný užitek. Spíše naopak. Soutěžení v oblasti ucelených vlaků národnímu dopravci odčerpává prostředky potřebné na zachování provozu jednotlivých vozových zásilek, kde svádí nerovnou bitvu se silniční dopravou,“ dodal.
Celosíťová obslužnost výhodou
Co tedy s „jednotlivkami”? Vedení ČD Cargo se rozhodlo jít cestou zachování této služby v co největším rozsahu. Ačkoli je největší zátěží, zároveň tvoří její největší konkurenční výhodu. Díky ní se ČD Cargo může pochlubit jako jediný z téměř devadesáti registrovaných dopravců v ČR celosíťovou obslužností a komplexním portfoliem služeb. Zbývá vyřešit, jak do systému „nalít” zpět potřebný objem. ČD Cargo se nespoléhá jen na podporu státu, ale podniká řadu opatření. Jedním z nich je nabídka akčních cen pro nové a ztracené přepravy. „Přepravy zboží se dají v mnohých případech vrátit zpět na železnici. Pro zákazníky, kteří jsou ochotni se smluvně zavázat k objemovému plnění, máme připraveny akční nabídky na jednotlivé vozové zásilky. Právě díky fixaci objemů v čase a místě můžeme nabídnout ceny založené na dovytížení takto nasmlouvaných kapacit. Ty jsou atraktivní a konkurenceschopné vůči silniční dopravě,” nastínil možnosti Velecký.
Reagují i zahraniční dopravci
Samozřejmě nelze čekat revoluční skokový obrat. Dosud se ztráty objemů v jednotlivých vozových zásilkách, a tím i tržeb, řešily navyšováním cen, takže řada zákazníků ztratila trpělivost a investovala do silniční kamionové dopravy. Zákazníci si upravili nakládací prostory a vybavili se jinou technikou. ČD Cargo pracuje na návaznosti akčních cen v zahraničí. Je sice výborné, že jednotlivé zásilky budou mít v Česku nadstandardní slevu, ale pokud bude vůz určen do zahraničí, může nastat problém. Odlišná cenová relace sousedního státu by úsilí ČD Cargo o akční ceny mohla zmařit. „Máme pozitivní informace, že dopravci z okolních států vnímají nutnost změny tarifní politiky a jsou připraveni k podobným krokům,” ujistil ředitel Odboru obchodu ČD Cargo.
Další články této rubriky
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »
Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti
11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »
Pantografy čeká poslední měsíc
9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »