Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Švýcarský motorák z Německa pro východní Čechy

Švýcarský motorák z Německa pro východní Čechy

25.10.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Do Pardubického kraje zamířil v první polovině října nový vůz řady 841. Moderně vyhlížející motoráček Regio-Shuttle RS1 od švýcarské firmy Stadler byl původně určen pro regionální tratě v Kraji Vysočina, ale nakonec ho České dráhy nasazují do východních Čech. I na něj má finančně přispět Evropská unie.

Švýcarský motorák z Německa pro východní Čechy

Když se na jaře 2010 objevila zpráva, že České dráhy nakupují motorová vozidla Regio-Shuttle RS1, informovali jsme, že z 33 pořizovaných jednotek zamíří 16 na Liberecko a 17 na Vysočinu. Toto rozdělení ale už neplatí. Jedno vozidlo totiž nyní vozí cestující v Pardubickém kraji na trati z České Třebové přes Rudoltice v Čechách do Lanškrouna. 

Stadlery jezdí po změně dodávek ve třech krajích

Kde se vzal vůz Regio-Shuttle RS1, přezdívaný podle svého výrobce Stadler, ve východních Čechách? Jedná se o část z dodávky původně plánované pro Vysočinu (v celkové hodnotě skoro 898 milionů korun). České dráhy se bohužel v minulých měsících neshodly se zástupci kraje na podmínkách financování, resp. provozování. Z tohoto důvodu bude na Vysočině jezdit jen 13 Stadlerů. Ze zbývajících čtyř zamíří v budoucnu tři do Libereckého kraje. Ten poslední už jezdí s cestujícími na zmiňované trati do Lanškrouna. Dokonce se na něj podařilo zajistit dotaci z Evropské unie ve výši 40 procent pořizovacích nákladů.

„Nyní probíhají sériové dodávky z oné sedmnáctikusové série pro Kraj Vysočina, ale protože se ČD nedohodly s krajem, tak čtyři vozidla, u nichž nebylo v plánu pořízení z evropských peněz, se přesunou pro rameno Děčín – Česká Lípa – Liberec. Ta se ale dodají až jako poslední ze série,“ vysvětluje Tomáš Oppolzer, zástupce švýcarské společnosti Stadler, která vozidla vyrábí v Berlíně. 

Bilance slibů a závazků

Slavnostní předávky vozu 841.007 se 11. října v České Třebové vedle zástupce výrobce Tomáše Oppolzera, dosluhujícího hejtmana Radko Martínka (a kandidátů na nové hejtmany) účastnili i zástupci dopravce. Náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek ve svém projevu potvrdil další ze splněných závazků: „My jsme se v desetiletých smlouvách na provoz regionální dopravy zavázali, že budeme jezdit kvalitně, ale nejen to. Také že budeme obnovovat vozidlový park včetně nákupu nových vozidel.“

Hejtman Martínek připomněl, že už koncem letošního roku budou přibližně dvě třetiny výkonů Českých drah v Pardubickém kraji zajištěny novými nebo modernizovanými soupravami. Po dalších přáních bezproblémové služby a po tradičním křtu vozidla následovala předváděcí jízda na ramenu, kde vůz Regio-Shuttle RS1 má sloužit cestujícím, tedy na tratích 270 a 272 v úseku Česká Třebová – Lanškroun. 

Samospráva je spokojená

Spokojeni budou především obyvatelé a návštěvníci města na česko-moravském pomezí. Moderní vůz s klimatizovaným interiérem jim totiž nabídne bezbariérové cestování. To vyzdvihla třeba starostka Lanškrouna Stanislava Švarcová, která při jízdě ocenila komfort, který na českých lokálkách není samozřejmostí. „Mám obrovskou radost, že nastupování do soupravy bude bezpečné a pohodlné. Viděla jsem například, jaký byl problém přepravit člověka na vozíku do České Třebové,“ řekla starostka a dodala, že už se těší, až novinku pomocí tiskové zprávy sdělí obyvatelům „svého“ města. Současně přislíbila, že se samospráva zasadí o modernizaci tamního železničního přejezdu. Na závěr dodejme, že Stadlera na uvedené trati doplňuje jako druhé turnusové vozidlo jedna z Regionov.  

FINANCOVÁNÍ

Běžný vůz Regio-Shuttle RS1 stojí 52 milionů korun. Se speciálně upraveným provedením pro horský terén, v našem případě se samočinnou brzdou a se zvýšeným výkonem retardéru brzdění pro ozubnicovou trať Tanvald – Harrachov, stojí 55 mi­lionů korun. Na 27 jednotek přispěje Evropská unie prostřednictvím Regionálních operačních programů:

  • 14 jednotek řady 840 pro Liberecký kraj činí dotace z ROP 40 %
  • 1 jednotka řady 841 pro Pardubický kraj činí dotace z ROP 40 %
  • 13 jednotek řady 841 pro Kraj Vysočinu činí dotace z ROP 32,03 %

Zbývajících 5 jednotek pro Liberecký kraj zaplatí České dráhy jen z vlastních prostředků. (Původně se jednalo o 2 jednotky pro Liberecký kraj a 4 jednotky pro Kraj Vysočina.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika