Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Strojvedoucí stále chybí, jezdí i důchodci

Strojvedoucí stále chybí, jezdí i důchodci

14.3.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Strojvedoucích na tuzemské železnici v loňském roce přibylo. Jejich počet vzrostl o čtyři procenta a celkově jich v Česku působí 9 565. Přesto jich dopravcům v současné době chybí zhruba tři stovky, v případě Českých drah se jedná o 150 lidí. Za kontrolér tak stále častěji usedají i důchodci – více než desetina strojvůdců je starší 65 let. Ti navíc kdykoli mohou odejít do penze.

Strojvedoucí stále chybí, jezdí i důchodci

Byť je profese strojvedoucího mezi dopravci velmi poptávaná, na trhu je aktuálně profesionálů stále málo. Mnozí už jsou navíc v důchodovém věku. Drážní úřad (DÚ) v souvislosti s tím nabádá dopravce, aby více spolupracovali se školami a obor zatraktivnili. Osvětu v tomto smyslu dělají hlavně České dráhy, které si své strojvedoucí umí vychovat, mladé adepty navíc láká jejich stipendijní program ČéDés.

„Aktuálně je vydáno 9 565 licencí strojvedoucích,“ upřesnil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Loni úřad evidoval 661 adeptů, což je o 205 méně než v roce 2017 a o 352 méně než v roce 2016. Zkoušky zdárně zakončilo 471 lidí, úspěšnost tedy činí 71 procent, což je nejvíce za posledních šest let. „Po roce 2016 byla navíc změněna vyhláška o počtu pokusů u zkoušky k vydání licence. Z neomezeného na tři. Měli jsme adepty, kteří to zkoušeli i jedenáctkrát,“ doplnil Kolář.

S úspěšností uchazečů a připraveností adeptů na zkoušku ale roste i počet seniorských pracovníků. Drážní úřad jich eviduje 10,8 procenta. „V důchodovém věku, tedy 65 a více let, je nyní 1 034 strojvůdců. Pětapadesát strojvedoucích je ve věku nad 70 let,“ vypočítal šéf DÚ. Naopak více než tisícovka „mašinfírů“ je ve věku do 30 let, tedy 10,6 procenta. Licenci drží 9 514 mužů a 51 žen, přičemž nejmladším strojvůdkyním je 21 let, nejstarší 59. Průměrný věk všech je 48,6 let.

Spolupráce se školami

Drážní úřad tedy nabádá dopravce, aby aktivně spolupracovali se školami, zatraktivňovali povolání a zahájili nábor nových adeptů. „Nenastala krizová situace, není ohrožena bezpečnost, ale důchodovému věku se blíží silné ročníky a je nutné si uvědomit, že i oněch 11 procent důchodců může kdykoliv skončit,“ varoval Kolář.  České dráhy proto už před lety nastartovaly stipendijní program ČéDés, při kterém na středních školách kromě správkařů a vlakvedoucích hledají i strojvedoucí. Dlouhodobě běží i klasický nábor.

Pokud chtějí adepti uspět, musí být zdravotně způsobilí, nutností je minimálně ukončené střední vzdělání s výučním listem strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření nebo úplné střední vzdělání s maturitou. České dráhy zajišťují i odborný kurz. Průměrná hrubá mzda strojvedoucího včetně příplatků dosahuje u velkých dopravců, mezi kterými hrají prim právě ČD, více než zhruba 40 tisíc korun. Jde o nárůst o osm procent.

Odebrané licence strojvedoucího

Drážní úřad informoval i o počtech odebraných licencí v posledních letech. Zatímco v roce 2016 jich DÚ odebral 120, v roce 2017 jich bylo 56 a loni 55. „Licenci lze odebrat, podle zákona, ze tří důvodů. Strojvedoucí nesplňuje zdravotní podmínku, o odnětí sám požádal anebo přestal splňovat podmínku spolehlivosti, tedy například nemá čistý trestní rejstřík,“ vyjmenoval Jan Lehovec, ředitel sekce provozně-technické Drážního úřadu. Pokud přestane strojvedoucí splňovat odbornou způsobilost (není proškolený, poruší předpisy apod.), nelze mu odebrat licenci, nicméně dopravce mu odebere osvědčení (profesní průkaz).

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.83

Další články této rubriky

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

Startuje další nostalgická sezonaStartuje další nostalgická sezona

14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika