Železničář / Zpravodajství / Strojvedoucí ČD absolvovali zácvik na railjetech
Strojvedoucí ČD absolvovali zácvik na railjetech
17.4.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Skupina vybraných strojvedoucích z dep kolejových vozidel v Praze a Brně se zúčastnila nejprve teoretického školení a následně pak praktického výcviku na railjetech. Rakouské soupravy Siemens Viaggio Comfort zavítaly koncem března na několik dní na jižní Moravu. Osmnáct strojvedoucích a šest instruktorů vozby se tak mohlo mezi Modřicemi a Podivínem osobně seznámit s vlakem, který bude zanedlouho pravidelně vozit cestující Českých drah.

Musí znát všechny technické funkce
Specialista pro česko-rakouskou spolupráci v oblasti kolejových vozidel Jiří Valín z DKV Brno říká, že soupravy Viaggio Comfort jsou na vysoké technické úrovni a tak se k nim i musí přistupovat. „Strojvedoucí je doslova technickým šéfem vlaku a musí ho znát do sebemenších detailů. To se týká jak samotné jízdy vlaku, tak i obsluhy všech zařízení v soupravě, jako je například klimatizace nebo topení. Strojvedoucí musí na railjetech zvládnout i práci vozmistrů například při úplné zkoušce brzdy, kterou provádí pomocí diagnostického displeje na lokomotivě nebo řídicím voze,“ vysvětluje Valín. Čeští zaměstnanci se na railjetu museli seznámit i s funkcemi všech subsystémů. Tedy jak fungují toalety, ale například i vnitřní průchodové dveře či informační systémy. Museli se tedy například naučit konfiguraci řídicích jednotek jednotlivých toalet a v případě potřeby musí zvládnout resetování a uvedení těchto zařízení do bezchybného stavu.
Nutná je znalost i diagnostiky, tedy zda je například na toaletě dostatek užitkové vody a jestli je tam odpovídající přísun vzduchu. „O krok vpředu budou určitě kolegové, kteří už mají zkušenosti s řízením rakouských lokomotiv Taurus řady 1216.2, které jezdí již několik let na ramenu Břeclav – Praha. V samotném ovládání mezi Taurusem a railjetem sice není prakticky žádný rozdíl, nicméně nad rámec tohoto ovládání je starost o celkovou technickou stránku celé soupravy,“ uvádí Jiří Valín.
Co dělat při poruše dveří?
Před zahájením vlastního výcviku strojvedoucích Českých drah se ve Vídni zúčastnilo speciálního školení šest zaměstnanců z Prahy a Břeclavi. Ti museli doslova nasát veškeré informace tak, aby je mohli dál předávat svým kolegům strojvedoucím. Tak například sekundární vypružení soupravy je založeno na pneumatickém principu a vozová skříň je proti podvozku vypružena speciálními pryžovými bloky naplněnými tlakovým vzduchem. V případě poruchy sekundárního vypružení musí strojvedoucí zpaměti vědět, kde se nachází uzavírací ventil, kterým se vypružení vypne. Běžně by takový ventil uzavřel jednoduše vozmistr, na railjetu tento úkon musí vykonat strojvedoucí. Další závadou by mohla být porucha dveří. Dveře celé soupravy jsou zapojeny do takzvané zelené linky, která hlídá všechny dveře. Pokud se byť jedny dveře nezavřou, vlak se nerozjede. V ten moment musí zaměstnanec ČD vědět, jak provést takzvaný bypass této linky, aby nevzniklo zpoždění. V případě railjetu všechno závisí na strojvedoucích, kteří si proto cvičili i závady tohoto typu.
Náročnost obsluhy railjetů je opravdu vysoká. Stejně tak rostou požadavky cestujících. „Právě proto se snažíme naše lidi vyškolit tak, aby byli před jízdou dokonale připraveni. Výběr prvních osmnácti strojvedoucích, kteří budou tyto vlaky obsluhovat v úseku Břeclav – Brno – Praha a zpět, byl opravdu pečlivý. Jde o technicky zdatné kolegy, kteří si budou určitě umět poradit i v krizových situacích,“ vysvětluje zástupce ředitele Odboru kolejových vozidel Miloslav Kothera.
Další články této rubriky
Klub dopravní historie oslavil 20. výročí
28.5.2023 - Už 20 let činnosti si na konci března připomněli stávající i bývalí členové Klubu dopravní historie (KDH) při Domě dětí a mládeže v Praze 5. Slavnostní výroční schůzka se uskutečnila v secesním historickém salonku Českých… »
Vlak Lemkin připomněl genocidu
27.5.2023 - České dráhy společně s Centrem studií genocid Terezín a dceřinou společností ČD Cargo zahájily na konci dubna na pražském Masarykově nádraží projekt Vlak Lemkin. Ten byl vypraven u příležitosti 75. výročí přijetí Úmluvy o… »
ČD předvedly zázemí odstavného nádraží v Praze
25.5.2023 - Dvě hodiny poutavého výkladu představily zástupcům médií fungování střediska údržby v pražské Michli, které spadá pod Oblastní centrum údržby Střed Českých drah. Cílem bylo zejména seznámit novináře s úskalími údržby… »