Železničář / Zpravodajství / Stříbrný šíp s Elinkou si daly dostaveníčko v Táboře
Stříbrný šíp s Elinkou si daly dostaveníčko v Táboře
18.7.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Dva historické železniční skvosty se poslední červnovou sobotu setkaly v Táboře. Na jih Čech se vypravil Stříbrný šíp, aby se tu potkal s Elinkou, elektrickým vozem z dílny Františka Křižíka. Motorový osobní vůz po krátkém rendez-vous se starší kolegyní odjel s výletníky do Písku.
Unikátní setkání dvou historických strojů připravily o první prázdninové sobotě České dráhy v Táboře. Z Prahy na jih Čech totiž vypravily motorový vůz M 260.001, aby se tu setkal s elektrickým vozem M 400.001 z dílny vynálezce Františka Křižíka. Stříbrný šíp po srazu pokračoval s výletníky do Písku, Elinka zamířila do Bechyně. Národní dopravce akcí podpořil cestovní ruch i v jiné části jižních Čech než jen na trati z Tábora do Bechyně, kde aktuálně běží další ročník Léta na Bechyňce (více jsme informovali v Železničáři číslo 13).
„Chtěli jsme i lidem z Prahy umožnit návštěvu Bechyňky a zároveň na ni přijet nikoliv běžným vlakem, ale unikátním Stříbrným šípem. Po dobu pobytu v Táboře se mohly oba vozy setkat a navíc jsme mohli návštěvníkům z Prahy a zároveň Tábora nabídnout návštěvu Písku,“ vysvětlil Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD. A proč padl výběr zrovna na Písek? „Protože je tak trochu stranou zájmu. Příliš tam nejezdíme ani s parními vlaky. Kromě toho trať mezi Táborem a Pískem je také velmi zajímavá. Křižíkova Elinka nikam jinam než na Bechyňku vyrazit nemůže, takže Stříbrný šíp přiveze více lidí za Elinkou a ostatní se mohou projet i dále,“ doplnil. Cestující, kteří přijeli do Bechyně, se mohli odpoledne vrátit zpět do Tábora a odtud vyrazit do metropole právě motorovým vozem M 260.001.
Vlaky jsou plné
Mimořádný vlak vedený Stříbrným šípem k jízdě přilákal i Dalibora Šustu z Prahy. „Vyrazil jsem právě proto, že jízd se Stříbrným šípem je velmi málo a jsou vzácné. V Bechyni jsem byl na vojně, takže se tam po třiceti letech rád podívám,“ prozradil motivaci své cesty. Na Bechyňku, po níž nikdy nejel, se prý chystal už řadu let. „Jen jsem jako voják občas jel na místní letiště. Cesta v Šípu byla luxusní, komfortní. Na dřevěných lavicích Elinky je to sice trochu horší, ale zase jedeme ve voze z roku 1903. Je neuvěřitelné, že tak starý vůz vydržel. Dovednost českých řemeslníků je na voze znát,“ zhodnotil Dalibor Šusta.
Stříbrný šíp na jihu Čech pravidelně jezdit nebude, vyráží spíše na jednotlivé akce. Nedávno vyjel do Litomyšle, prezentovat se bude i v Českých Budějovicích na Národním dni železnice, který se tu uskuteční v sobotu 22. září. Zájem o cestování unikátními stroji z parku Českých drah je vždy velmi výrazný. Například vůz Elinka vypravený o první prázdninové sobotě byl zaplněn vždy. Stříbrný šíp na tom byl při výletu na jih Čech jakbysmet.
Další akcí, která se v rámci Léta na Bechyňce uskuteční, bude 19. srpna oslava 90. výročí dokončení mostu přes Lužnici v Bechyni. Stavbě, po jejíž mostovce jezdí vlaky i automobily, místní přezdívají Bechyňská duha a byla v roce 1928 postavena k oslavě 10. výročí založení republiky.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »