Zpravodajství / Středisko údržby v Olomouci čeká rozsáhlá modernizace
Středisko údržby v Olomouci čeká rozsáhlá modernizace
1.11.2021 – autor: PETR SLONEK
České dráhy připravují kompletní přeměnu svého depa v Olomouci. Modernizace tamního Střediska údržby (SÚ) je součástí plánu dopravce na rozvoj technické základny pro provozní údržbu, opravy železničních vozidel a zlepšení pracovních a sociálních podmínek zaměstnanců tohoto úseku.

„V případě Olomouce je tento rozvoj navíc spojený s pořízením 27 nových ucelených jednotek RegioPanter, údržbou motorových jednotek Stadler GTW a také souprav dálkové dopravy. Tato vozidla jsou deponována právě v Olomouci, kam zamíří i nově pořízená,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Plánovaná investice se uskuteční na ploše současného Střediska údržby Olomouc a zahrnuje jak modernizaci stávajících objektů, tak stavbu zcela nových, například pro nové ucelené jednotky. Areál bude určen pro technicko-hygienickou údržbu všech vozidel deponovaných ve Středisku údržby Olomouc, což představuje především zajištění regionální dopravy v Olomouckém kraji s přesahy do sousedních regionů, konkrétně do Vyškova v Jihomoravském a Vsetína ve Zlínském kraji a rovněž pro část dálkové dopravy.
Moderní areál po dokončení umožní všechny stupně údržby od provozního ošetření po velké prohlídky a také veškeré typy úklidu vlaků. Proto bude vybaven stacionární strojní myčkou, která v současnosti v místě není. Předpokládaný finanční rozsah investice převyšuje jednu miliardu korun a realizace projektu je předpokládána v několika etapách v letech 2022 až 2025.
České dráhy se v Olomouckém kraji zaměřují především na investice do nových vlaků, neboť začátkem ledna 2021 získaly v tomto regionu novou desetiletou smlouvu na provoz elektrických vlaků. Aktuálně se pracuje na modernizaci článkových motorových jednotek Stadler GTW pro neelektrifikované tratě a objednáno je rovněž 27 třívozových bezbariérových elektrických jednotek RegioPanter pro regionální spoje na elektrifikovaných tratích. Investice do těchto moderních elektrických souprav představuje více než 4 miliardy korun.
Chystaná modernizace olomouckého Střediska údržby není jedinou velkou akcí ČD v tomto ohledu. Do konce roku 2024 by měla vyrůst zbrusu nová hala v Českých Budějovicích a investice by měly činit řádově stovky milionů korun. Moderní opravárenské centrum za zhruba 200 milionů se od loňského září staví v Plzni. Naopak již hotová je hala v Brně-Maloměřicích, kterou České dráhy otevřely letos na jaře.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »