Železničář / Zpravodajství / Štokr a Šlechtična posloužily jako unikátní závaží nových mostů
Štokr a Šlechtična posloužily jako unikátní závaží nových mostů
11.11.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, foto JAN CHALOUPKA
Parní lokomotivy sice skončily v pravidelném provozu na tuzemských kolejích již v roce 1980, existují však chvíle, kdy jsou stále nezastupitelné. Mezi ně patří i zatěžkávací zkoušky nových mostních konstrukcí.
![Štokr a Šlechtična posloužily jako unikátní závaží nových mostů](/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/most712_2.jpg)
Parní stroje disponují často až dvojnásobně vyšší hmotností než soudobé lokomotivy a proto jsou ideálním „závažím“ pro zatížení mostu na relativně malé ploše. Ten je následně proměřen odborníky, zda nevykazuje nadlimitní hodnoty.
V úterý 10. listopadu byly tímto způsobem otestovány hned tři nové mostní konstrukce v Plzni. Štokr 556.0506 společně se Šlechtičnou 475.111 přijely vlastní silou, aby ověřily bezpečnost mostů na trati z hlavního nádraží směrem na Rokycany, které se klenou nad řekou Úslavou, Mohylovou a Potoční ulicí. Celková hmotnost obou strojů s plně naloženými tendry dosahovala 350 tun, tedy zhruba tolik, co šestivozový rychlík. Nejdelší most překonává řeku Úslavu a nahradil původní ocelovou konstrukci z roku 1925. Podle vyjádření dodavatele, kterým je společnost Metrostav, byly všechny testy úspěšné a mosty zátěžovým zkouškám vyhověly.
Protože taková událost se neodehrává každý den, na místo jsme vyslali našeho fotoreportéra, který pro čtenáře Železničáře pořídil unikátní snímky. Podívejte se na naši rozsáhlou fotogalerii. V tomto případě je vrchovatě naplněno rčení, že jeden snímek řekne více než tisíc slov.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »
Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti
11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »
Pantografy čeká poslední měsíc
9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »