Železničář / Zpravodajství / Štokr a Šlechtična posloužily jako unikátní závaží nových mostů
Štokr a Šlechtična posloužily jako unikátní závaží nových mostů
11.11.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, foto JAN CHALOUPKA
Parní lokomotivy sice skončily v pravidelném provozu na tuzemských kolejích již v roce 1980, existují však chvíle, kdy jsou stále nezastupitelné. Mezi ně patří i zatěžkávací zkoušky nových mostních konstrukcí.
Parní stroje disponují často až dvojnásobně vyšší hmotností než soudobé lokomotivy a proto jsou ideálním „závažím“ pro zatížení mostu na relativně malé ploše. Ten je následně proměřen odborníky, zda nevykazuje nadlimitní hodnoty.
V úterý 10. listopadu byly tímto způsobem otestovány hned tři nové mostní konstrukce v Plzni. Štokr 556.0506 společně se Šlechtičnou 475.111 přijely vlastní silou, aby ověřily bezpečnost mostů na trati z hlavního nádraží směrem na Rokycany, které se klenou nad řekou Úslavou, Mohylovou a Potoční ulicí. Celková hmotnost obou strojů s plně naloženými tendry dosahovala 350 tun, tedy zhruba tolik, co šestivozový rychlík. Nejdelší most překonává řeku Úslavu a nahradil původní ocelovou konstrukci z roku 1925. Podle vyjádření dodavatele, kterým je společnost Metrostav, byly všechny testy úspěšné a mosty zátěžovým zkouškám vyhověly.
Protože taková událost se neodehrává každý den, na místo jsme vyslali našeho fotoreportéra, který pro čtenáře Železničáře pořídil unikátní snímky. Podívejte se na naši rozsáhlou fotogalerii. V tomto případě je vrchovatě naplněno rčení, že jeden snímek řekne více než tisíc slov.
Fotogalerie
Další články této rubriky
ČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku
9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »
Poslední turnusový den pro pražské Banány
8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »
SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic
4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »