Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Spolupráce NRZP a ČD pokračuje

Spolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 – autor: IVO TOMAN

Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový systém pro občany se zdravotním handicapem. To jsou jen některé z výsledků mnohaleté úspěšné spolupráce Národní rady zdravotně postižených (NRZP) a ČD.

Spolupráce NRZP a ČD pokračuje

NRZP začala s ČD spolupracovat už v roce 2007. Lidé se zdravotním postižením chtěli stále více využívat k cestování železnici, což odhalilo velké nedostatky tehdejších způsobů přepravy. Existovalo totiž jen málo bezbariérových spojů. Lidé naráželi hned na dvojí překážky. Tou první byl přístup na nádraží a nástupiště, druhou pak vlastní vstup do vlaku.

„Nesouhlasili jsme s tím, že převážná část přepravy osob se zdravotním postižením se uskutečňovala prostřednictvím tzv. poštovních vozů, což bylo velmi nedůstojné. Společně jsme vyvinuli zdvihací plošiny, které umožnily nástup do osobních vagonů,“ popsal začátky spolupráce předseda NRZP Václav Krása. Těchto plošin bylo postupně vyrobeno přes sto kusů a byly dostupné na všech větších stanicích. Byl to první výrazný krok ke zpřístupnění železniční dopravy osobám se zdravotním postižením. Efekt byl jednoznačný a poměrně rychle viditelný, což potvrzuje i fakt, že v současné době provozují České dráhy více než 600 bezbariérových vozů a jednotek a denně vypraví přes 5 000 bezbariérových spojů, z celkového počtu 7 000. „V roce 2007 jsme začali spolupracovat také v rámci projektu EUROKLÍČ, který funguje dodnes,“ upozornil.

Systém objednávání přeprav

Později se jako problematické ukázalo objednávání bezbariérových vozů. Proto NRZP spolupracovala na vyvinutí elektronického systému objednávání přepravy osob se zdravotním postižením tak, aby ČD mohly cestujícímu na vozíku přistavit v určený čas bezbariérový osobní vůz, případně vagon, kde se dala použít zdvihací plošina. Tento systém funguje přes deset let a znamenal zásadní pokrok ve zpřístupnění železnice handicapovaným. I proto získaly České dráhy v roce 2015 Cenu Mosty, kterou NRZP uděluje za významné činy ve prospěch lidí se zdravotním postižením. Po těchto dvou systémových změnách se výrazně zvýšil počet osob se zdravotním postižením ve vlacích, a to až na dnešních deset tisíc osob ročně.

„S ČD spolupracujeme také v oblasti rekonstrukce vozů. Vagony jsou upravovány tak, aby byly vhodné pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Navrhujeme nezbytné úpravy a kontrolujeme, zda vše odpovídá zadání. Takto jsme již společně rekonstruovali téměř stovku vozových jednotek,“ řekl Krása.

Mezi hlavní pilíře činnosti NRZP patří rovněž informační činnost. „NRZP vydává pětkrát ročně časopis MOSTY. A ČD v každém vydání seznamují čtenáře s novinkami v osobní dopravě,“ upozornil předseda NRZP. Z dalších úspěchů lze jmenovat vypravení vlaku REHA­EXPRESS na veletrh REHAPROTEX do Brna v letech 2017 a 2019 nebo úpravu 63 vozů Bbdgmee pro přepravu handicapovaných a jejich osazení plošinami.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika