Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Souprava plná figurek objela počtvrté střední Evropu

Souprava plná figurek objela počtvrté střední Evropu

23.10.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Pět dní, pět měst v pěti státech, dva tisíce kilometrů, deset vozů se 120 cestujícími, desítky šachovnic a stovky figurek. Tak by se dal popsat čtvrtý ročník netradiční akce, která do povědomí železničářů a příznivců hry králů vstoupila jako Šachový vlak. Jeho souprava byla na první pohled snadno identifikovatelná podle speciálně polepené lokomotivy se šachovými motivy. Tradičně byla jeho trasa naplánována po zajímavých destinacích střední Evropy. Během cesty se opět odehrál tvrdý boj v rapid šachu, kterého se zúčastnili čtyři šachoví velmistři.

Souprava plná figurek objela počtvrté střední Evropu

Šachový turnaj v jedoucím vlaku? To přece nejde, šachovnice neudrží figurky a hráči své soustředění… Tak nějak mohl před třemi lety leckdo uvažovat o nápadu Pavla Matochy z Pražské šachové společnosti. Nenechal se zviklat a oslovil České dráhy, které se k unikátnímu projektu připojily jako hlavní partner. Skutečnost předčila očekávání. Už do prvního ročníku Šachového vlaku v říjnu 2011 se přihlásilo na šest desítek hráčů, kteří chtěli turnaj v neotřelém prostředí a atmosféře vyzkoušet. Zrodila se tradice, která do té doby neměla ve světě obdoby.

A dnes? Ryze tuzemský nápad inspiroval pořadatele šachových turnajů i daleko za našimi hranicemi. V Německu byl uspořádán šachový turnaj na nádraží, ve vysokorychlostním spoji mezi Madridem a Valencií si „střihnul“ simultánku i exmistr světa Anatolij Karpov. Turnaj ve vlaku během cesty Evropou je však stále unikátním projektem.

Hra králů v barvách ČD

Hned první ročník měl obrovský úspěch, a to nejen kvůli hře samotné. Následující roky bylo tedy rozhodně na co navazovat. Šachový vlak 2014 se na cestu vydal ve svém čtvrtém běhu skoro symbolicky 10. 10. v 10 hodin dopoledne. Poprvé v jeho čele stanula lokomotiva 362.039 polepená působivými šachovými motivy, která byla – jak se sluší a patří – na pražském hlavním nádraží pokřtěna sektem. Tohoto aktu se ujal Pavel Matocha jako duchovní otec myšlenky a zástupce Pražské šachové společnosti coby organizátora, Pavel Krtek, člen představenstva Českých drah reprezentující hlavního partnera, a Antonín Blažek, generální ředitel VUZ a velký přívrženec spojení šachu a železnice. Šachové Eso pak vlak zavezlo do Břeclavi. Do první cílové destinace, Vídně, soupravu bezpečně dopravil Taurus řady 1116.

Po přenocování v rakouské metropoli se šachoví hráči, mezi kterými nechyběl legendární český velmistr Vlastimil Hort, ale i velmistr až z daleké Austrálie Ian Rogers, soustředili na další kola turnaje během cesty na budapešťské nádraží Nyugati. V pohraničním Hegyeshalomu si pak šachový vlak převzala lokomotiva Bombardier TRAXX, označená vlastnickým dopravcem MÁV jako 480.017. Z hlavního města Maďarska vyrazil zvláštní vlak, který po celou dobu své jízdy poutal pozornost běžných cestujících i železničních fanoušků, na nejkratší přesun z celé trasy – do slovenského Trenčína. Z pohraničního Štúrova byl veden opět v režii šachové 362.039.

Malá šachová partie s velkým vozem

Po Trenčíně přišel na řadu polský Krakov. Ještě předtím ale čekal na čtyřčlenný doprovod vlaku v čele s vlakvedoucím Stanislavem Šaldou jeden úkol, který si v ničem nezadal s mistrovstvím na šachovnicích. Během necelé hodiny proběhla v Žilině „malá šachová partie“ na kolejích, když se v soupravě zvláštního vlaku vyměnil vůz první třídy s porouchanou klimatizací za bezvadně fungující. Profesionalita a sehranost týmu přinesla své ovoce – vše se zvládlo ve vyměřeném čase bez minutky zpoždění. Krakov se pak stal poslední zastávkou, odkud se v úterý 14. října vydal šachový speciál na zpáteční cestu do Prahy. Během ní se odehrála poslední tři kola turnaje, takže po příjezdu na pražské hlavní nádraží mohly být ve vládním salonku vyhlášeny výsledky v několika kategoriích.

Nejvíce bodů nasbíral Australan Ian Rogers, velmi dobře se ale umístili i zástupci Českých drah, například Ladislav Winkelhöfer z Odboru ekonomiky. Něžnou polovinu „šachistů v modrém“ zase reprezentovala Taťána Šeráková, jedna z členek týmu vlakového doprovodu railjetu ČD, která, jak sama řekla, rok netrénovala a podle toho také v turnaji dopadla. Z atmosféry ale bylo cítit, že jako vítězové se mohou cítit všichni účastníci Šachového vlaku 2014, bezesporu i díky nevšedním zážitkům, příjemným spolucestujícím a profesionálnímu týmu, který se o ně celou cestu staral. Dobrou zprávou proto je, že nová, ale i letitá přátelství mohou utužovat i za rok, neboť Šachový vlak 2015 se již začal připravovat.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika