Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Šlechtična a Štokr otestovaly plzeňský most

Šlechtična a Štokr otestovaly plzeňský most

23.8.2016 – autor: JAN CHALOUPKA

Už druhá zatěžkávací technickobezpečnostní zkouška plzeňských mostů se na konci července uskutečnila za účasti parních lokomotiv. Ty jsou spolu s ražbou tunelů Ejpovice jednou ze stěžejních staveb v rámci modernizace III. tranzitního železničního koridoru.

Šlechtična a Štokr otestovaly plzeňský most

Parní legendy 556.0 Štokr a 475.1 Šlechtična si po osmi měsících opět daly dostaveníčko v západočeské metropoli, aby tak navázaly na sérii loňských zatěžkávacích zkoušek nových mostů, z nichž nejdelší – více než 80metrový – překlenuje údolí říčky Úslavy na plzeňském Východním Předměstí.  „Hlavním posuzovaným kritériem mostních staveb je celkový průhyb nosné konstrukce, který musí vždy zůstat v rozmezí 70 – 105 % průhybu očekávaného. Průhyb pro nejdelší z mostů přes Úslavu je stanoven na zhruba 35 mm,“ vysvětlil Tomáš Wangler, specialista firmy Metrostav, která stavbu prováděla.  Mosty jsou pak i přes maximální testované zatížení projektovány na dvojnásobek toho, co je použito během samotných zkoušek. Využití dvou parních lokomotiv o celkové hmotnosti 360 tun, popřípadě drážního jeřábu, není ničím ojedinělým. Stroje těchto rozměrů dokáží koncentrovat enormní a zároveň rovnoměrné nápravové zatížení na relativně malé ploše, což zhruba odpovídá zatěžkávacím schématům, na která jsou mosty navrhovány. Celkem 185 tun vážící Štokr, respektive 174tunová aristokratka pak zhruba představují hmotnost šesti i vícevozového rychlíku. Měření, během nichž se průhyb mostovky pohyboval v rozmezí 26-28 mm ze stanovených 35 mm limitu, byla podle techniků z Kloknerova ústavu ČVUT úspěšná.

Není divu, že toto unikátní spojení nejmodernějších stavebních postupů v konfrontaci s mohutností železných legend přilákalo k Těšínské ulici na Doubravce desítky příznivců dráhy.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinstvíVlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství

19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »

Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidíCestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí

17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »

ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidelČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel

13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika