Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Skupina ČD hospodařila se ziskem

Skupina ČD hospodařila se ziskem

22.5.2019 – autor: RADEK JOKLÍK, JOSEF HOLEK

Hospodaření Skupiny České dráhy loni skončilo se ziskem 1,2 miliardy korun. V meziročním srovnání si skupina polepšila o více než 200 milionů korun. Kladná čísla vykázaly všechny společnosti včetně mateřských ČD, jejichž hlavním byznysem je osobní železniční doprava. Hospodaření bylo hodnoceno podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS).

Skupina ČD hospodařila se ziskem

Loňský rok byl v mnoha ohledech pro České dráhy velmi úspěšný. Vypravily přes 2,58 milionu vlaků osobní přepravy a jejich služeb využilo 179,2 milionu cestujících, což je v poslední dekádě rekord a v meziročním srovnání hovoříme o nárůstu o 4,5 milionu. To se pozitivně odrazilo i na výnosech segmentu osobní dopravy, které dosáhly 23,5 miliardy korun, tedy o 1,4 miliardy více než v předchozím roce.

„Dlouhodobý růstový trend podporují zejména investice do vozidel a zlepšování služeb. V loňském roce došlo například ke kompletnímu redesignu Pendolin, na Plzeňsku jsme nasadili devět nových souprav RegioPanter a v rychlících mezi Prahou a Děčínem jsme část vozů nahradili modernějšími, klimatizovanými vagony,“ vyjmenoval změny generální ředitel a předseda představenstva ČD Miroslav Kupec. Připomněl, že dopravce zároveň podepsal smlouvu na dodávku padesáti nejmodernějších vozů pro dálkovou dopravu a letos také smlouvy na výrobu 31 elektrických jednotek a 5 netrakčních patrových jednotek pro regionální dopravu. „V příštích pěti letech chceme investovat do vozidel zhruba 40 miliard korun, což odpovídá požadavkům objednatelů, se kterými uzavíráme nové smlouvy. Již teď mohu potvrdit, že v roce 2020 a v letech následujících bychom měli zajišťovat více než 95 procent celkového rozsahu dopravních výkonů roku 2019,“ doplnil Kupec.

Mateřské ČD do zisku

Ačkoliv mateřská společnost ČD loni skončila hospodaření s mírným ziskem, samotný segment osobní dopravy vykázal ztrátu 230 milionů korun. „Hlavní důvody, proč se zatím nedaří dostat přepravu cestujících do černých čísel, jsou nedofinancovaná regionální doprava v některých krajích, rostoucí výdaje za elektřinu a naftu, ale také velké množství výluk, kde musí ČD zajistit náhradní autobusy,“ vysvětlil Radek Dvořák, náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a pro obchod. „Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část SŽDC kompenzuje, loni 144 milionů spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy. V roce 2019 bude podle Dvořáka tento trend dál pokračovat. K tomu dopravce očekává růst cen elektřiny a nafty meziročně o více než půl miliardy korun.

Skupina je dlouhodobě zisková. „Klíčové pro další rozvoj Skupiny ČD je fakt, že všechny rozhodující ukazatele vykazují dlouhodobý růst. Naším cílem je tento stav nejen udržet, ale dále rozvíjet. Navzdory neustálému růstu nákladů, zejména trakční energie, úhrad za náhradní autobusovou dopravu nebo osobních nákladů, což souvisí s růstem mzdové úrovně ve většině profesí, chceme v černých číslech udržet i mateřské České dráhy. S tím počítá také podnikatelský plán na rok 2019, ale i střednědobý plán do roku 2023,“ uzavřel Dvořák. ○

Přispělo i ČD Cargo

Společnost ČD Cargo vykázala v roce 2018 zisk před zdaněním zisk (podle IFRS) ve výši 935 mil. Kč. Do konsolidovaného výsledku Skupiny ČD pak segment nákladní dopravy přispěl čistým ziskem po zdanění na úrovni 663 mil. Kč. Za rok 2018 přepravila Skupina ČD Cargo na vlastní licence celkem 68,4 mil. tun zboží, což je o 2,3 mil. tun více než v roce 2017. Z pohledu přepravního výkonu byl meziroční progres ještě významnější, činil 9,4 %, což je dáno prodlužováním přepravní vzdálenosti primárně o zahraniční úseky. K mírnému meziročnímu snížení zisku Skupiny ČD Cargo přispěly vyšší investice do obnovy a modernizace vozidel, navýšení reálných mezd zaměstnanců, růst cen elektrické energie, paliva a dalších vstupů. Cargo v roce 2018 investovalo jen do obnovy vozů a lokomotiv téměř 2,5 mld. Kč.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika