Železničář / Zpravodajství / Šest nových zastávek ve středních Čechách a v Praze
Šest nových zastávek ve středních Čechách a v Praze
11.9.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Je to něco v posledních letech převratného – během jediného dne, shodou okolností prvního školního dne, bylo na západním okraji Prahy slavnostně předáno do provozu hned pět nových zastávek. Co dlouhá léta nešlo, bylo velmi rychle a poměrně snadno skutečností. A aby toho nebylo málo, v pátek 29. srpna tomu předcházelo i otevření zastávky Praha-Podbaba na prvním koridoru.
Pětinásobný křest zastávek v dynamicky se rozvíjejících oblastech západu Prahy si první školní den nenechala ujít celá řada hostů, které ve svižném tempu rozvezla na místo určení jedna z libeňských třídílných Regionov (814.222). Za České dráhy přijel náměstek generálního ředitele pro regionální integraci Ludvík Urban a za SŽDC její generální ředitel Pavel Surý. Křtu šumivým vínem se se starosty příslušných obcí ujal hejtman Středočeského kraje Miloš Petera. Přiznal, že to bere velmi pozitivně a vnímá to jako poměrně nevídaný krok v dnešní době, a poděkoval ČD a SŽDC, že se to podařilo. „Se zastávkami přibylo i množství nových vlaků ČD, na které Středočeský kraj přispěje navíc čtyřmi miliony korun, a kraj se podílel i na zajištění přístupových komunikací,“ řekl hejtman.
Zkrátí se doba cestování a zvýší bonita území
A pak už se křtilo a směrovými tabulemi s názvy nových zastávek polepovala okna vlaku skoro jako na běžícím pásu. Dvakrát v Hostivici, v Chýni a v Rudné, kde přibyla zastávka blíže středu obce. V poslední zastávce v řadě, v Praze-Jinočanech, kde se stříhala i páska, vedle starostky Miluše Čančíkové přišly jeden z prvních vlaků přivítat desítky obyvatel. Starosta Chýně Josef Novotný, který mimochodem dříve 10 let pracoval u Železničního stavitelství, vyslovil víru, že lidé budou nově samozřejmě vlak využívat, neboť autobusová doprava jezdí přetížená a s cestou automobilem je to podobné. „Dlouho jsem bojoval za zastávku, jsem šťastný, že to vyšlo.“
Miroslav Kratochvíl, starosta Hostivice, města, které má hned dvě nové zastávky – Sadovou a U hřbitova, poznamenal, že město je za vznik zastávek vděčné. „Jsou odlehlejší části města, odkud lidé jezdili auty k nádraží, kde přesedali na vlakové spoje směrem dál na Prahu. Bude to nejrychlejší spojení z Hostivice na Prahu.“ A to je jeden ze zásadních důvodů, proč zastávky v celkové hodnotě asi 31 milionů korun s hranou ve výšce 550 mm, povinným vybavením včetně označovačů PID a přístřeškem typu Antivandal, vznikly. Obyvatelům obcí se výrazně zkrátí doba dojezdu do Prahy i jinam. A opačně, jak poznamenal ředitel KCOD Praha Alois Kašpar, snazší dostupností vlakové dopravy se zároveň zvyšuje bonita území.
Zkušenosti z prvních dnů v provozu na vlakové lince S65 ukázaly zvýšený zájem cestujících. Organizace ROPID proto musela objednat posílení nejvytíženějších ranních spojů.
Na pražské Podbabě vznikl přestup vlak–tramvaj
Už v pátek 29. srpna okolo čtvrté hodiny ranní se pro cestující otevřela ještě jedna nová zastávka ve středu Čech, a to přímo na území hlavního města. Zastávka Praha-Podbaba, která se nachází u konečné tramvaje Podbaba, byla aktivována v rámci stavby „Optimalizace tratě Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice“. Už předešlý večer bylo zrušeno zastavování vlaků ve stanici Praha-Bubeneč. Zatím poslouží cestujícím pouze jedno nástupiště, u kterého zastavují vlaky v obou směrech. Již během prosince pak získá každý směr nástupiště vlastní. Tím bude v daném úseku téměř hotova stavba koridoru, dokončovací práce budou pokračovat až do jara 2015.
Zastávka za zhruba 30 milionů korun je součástí celkové investice do tratě mezi Bubenčí a Holešovicemi v hodnotě 931 milionů korun. Na Podbabě tím vzniká dlouho očekávaný přestupní terminál mezi vlaky a pražskou MHD. Cestující, kteří jedou do Prahy vlakem od Kralup nad Vltavou, se dostanou do centra Dejvic a na metro A o 10 až 15 minut rychleji než dosud. Oblast Bubenče, kde bylo původní nádraží, bude i nadále obsluhovat autobusová linka 131. A samotné nádraží nezaniká, jak některá média psala. Osobní vlaky tu sice přestaly zastavovat, ale dopravna (v provozu už od roku 1850) nadále funguje jako výhybna pro křižování vlaků.
Nové zastávky ve středních Čechách
Hostivice-Sadová | linka S65 |
Hostivice-U hřbitova | linka S65 |
Chýně | linka S65 |
Rudná zastávka | linka S6 |
inočany | linka S6 |
Linka S65: Praha-Smíchov Na Knížecí – Hostivice – Rudná u Prahy
Linka S6: Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Nučice – Beroun
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »