Železničář / Zpravodajství / Secesní interiéry Fantovy budovy opět září novotou
Secesní interiéry Fantovy budovy opět září novotou
19.1.2024
Na pražském hlavním nádraží se začátkem prosince pro veřejnost otevřely zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy. Rekonstrukce začala na podzim 2021. Letos se v budově začnou pro zájemce konat pravidelné komentované prohlídky.
![Secesní interiéry Fantovy budovy opět září novotou](/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/image2.jpeg)
Otevře se také kavárna, pro niž Správa železnic nyní hledá provozovatele. Velké sály budou sloužit pro kulturní a společenské události. Secesní Fantova budova vznikla v letech 1901 až 1909. Do roku 1977 sloužila jako hlavní odbavovací prostor hlavního nádraží. Název nese po architektovi Josefu Fantovi, který byl autorem jejího návrhu. Práce v interiérech navázaly na rekonstrukci fasády, která se uskutečnila v letech 2019 až 2022. Stavbaři se poté zaměřili na interiéry v severní části památkově chráněného objektu, které zahrnují zejména několik kulturních sálů. Opraven byl Fantův sál, Sloupový sál, chodby, kavárny a VIP salonek podle původního návrhu Josefa Fanty. Stavbaři propojili historické sály se severním podchodem eskalátorem. Obnoveny byly i malby a reliéfní výzdoby, provedena repase oken a dveří a průzkum zlaceného znaku první republiky, jenž se nacházel ve Fantově sálu pod vrstvami dalších nepůvodních nátěrů. Vznikl zřejmě po vyhlášení samostatného Československa v říjnu 1918 na počest příjezdu prezidenta T. G. Masaryka z exilu.
Další články této rubriky
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »
Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti
11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »
Pantografy čeká poslední měsíc
9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »