Železničář / Zpravodajství / Secesní interiéry Fantovy budovy opět září novotou
Secesní interiéry Fantovy budovy opět září novotou
19.1.2024
Na pražském hlavním nádraží se začátkem prosince pro veřejnost otevřely zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy. Rekonstrukce začala na podzim 2021. Letos se v budově začnou pro zájemce konat pravidelné komentované prohlídky.
Otevře se také kavárna, pro niž Správa železnic nyní hledá provozovatele. Velké sály budou sloužit pro kulturní a společenské události. Secesní Fantova budova vznikla v letech 1901 až 1909. Do roku 1977 sloužila jako hlavní odbavovací prostor hlavního nádraží. Název nese po architektovi Josefu Fantovi, který byl autorem jejího návrhu. Práce v interiérech navázaly na rekonstrukci fasády, která se uskutečnila v letech 2019 až 2022. Stavbaři se poté zaměřili na interiéry v severní části památkově chráněného objektu, které zahrnují zejména několik kulturních sálů. Opraven byl Fantův sál, Sloupový sál, chodby, kavárny a VIP salonek podle původního návrhu Josefa Fanty. Stavbaři propojili historické sály se severním podchodem eskalátorem. Obnoveny byly i malby a reliéfní výzdoby, provedena repase oken a dveří a průzkum zlaceného znaku první republiky, jenž se nacházel ve Fantově sálu pod vrstvami dalších nepůvodních nátěrů. Vznikl zřejmě po vyhlášení samostatného Československa v říjnu 1918 na počest příjezdu prezidenta T. G. Masaryka z exilu.
Další články této rubriky
ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz
23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »
V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka
17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »