Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / S evropskými kolegy bojujeme proti padělkům

S evropskými kolegy bojujeme proti padělkům

11.4.2013 – autor: JAN VÁVRA

Padělají se nejenom bankovky, ale i jízdenky. Možná si říkáte, zda má cenu vynakládat energii a čas do vytváření falzifikátu dokladu v ceně několika stovek korun, ale nemylte se! V mezinárodní železniční dopravě se ceny jízdenek běžně pohybují v tisícikorunách. A jízdenka InterRail s platností na jeden měsíc do první vozové třídy na celou evropskou síť může stát tisíc eur, tedy téměř 26 tisíc korun. V boji proti padělkům se proto dopravcům z jednotlivých zemí vyplatí spojovat síly.

S evropskými kolegy bojujeme proti padělkům

Pokud průvodčí Českých drah objeví falešnou mezinárodní jízdenku, dozví se to nejen jeho nadřízení, ale i ostatní evropské železnice. České dráhy totiž přistoupily do specializované pracovní skupiny („Falšování jízdenek“) v rámci mezinárodní organizace COLPOFER, která představuje dobrovolné sdružení drážních a policejních organizací. Díky zmíněné pracovní skupině existuje jednotný systém vzájemného informování o toku a směrování mezinárodních falešných jízdenek. Součástí výměny informací jsou zejména čísla sérií ztracených nebo odcizených jízdenek, které se později mohou ve vlacích objevit v podobě padělané jízdenky.

Koordinaci boje proti padělkům u Českých drah vrcholově organizuje Odbor produktů a cenotvorby, který se nejen aktivně účastní mezinárodních jednání, ale zpracovává také technologii pro provozní zaměstnance, upozorňuje na aktuální výskyt padělků a organizuje školení a semináře. 

Počet zadržených padělků roste

Počet členů pracovní skupiny COLPOFER postupně roste. Kromě dopravců jako například ZSSK (Slovensko), PKP (Polsko), DB (Německo), ÖBB (Rakousko), SBB (Švýcarsko), SNCF (Francie), FS Trenitalia (Itálie), Eurostar (Velká Británie) sem patří i společnost Eurail, která vydává jízdenky InterRail a Eurail. Úspěšnost skupiny lze změřit počtem zadržených padělků. Jestliže v roce 2008, kdy byla pracovní skupina založena, bylo v evropských vlacích zadrženo 77 kusů jízdenek, v roce 2012 to již bylo 610 mezinárodních falešných jízdenek.

V praxi se setkáváme v prvé řadě s tzv. totálními padělky, kdy si padělatelé jízdenky vytisknou na své tiskárně na papír, který je zhotoven tak, aby se podobal originálu (včetně napodobení ochranných prvků). Nejnebezpečnějšími typy padělků jsou ale tzv. blankofalza. Zde je nosičem pravý papír, který pochází z krádeží nebo ztrát jízdenek, na které si padělatelé později jízdenky vytisknou. Při kontrole se pak nosič jízdenky zdá jako pravý. Falešné jízdenky se v tomto případě dají mnohdy rozpoznat pouze pomocí nahlášených čísel odcizených nebo ztracených jízdenek nebo podle drobných chyb, kterých se padělatelé při tisku jízdenky dopustili. Evropským hitem padělatelů v loňském roce byly falšované jízdenky InterRail na belgickém papíru. Díky bystrému oku některých průvodčích Českých drah bylo i u nás zadrženo přes deset těchto padělaných dokladů. 

Osvědčené i nové způsoby boje

České dráhy se snaží bojovat proti padělání nejen tradičními metodami, tj. školením vlakového personálu, ale i zvýšením bezpečnosti vlastních jízdenek. Na mezinárodních jízdenkách se tak používají nejen ochranné prvky povinné (rastr a oranžový proužek, který reaguje pod UV světlem, UV logo ČD atd.), ale jako novinka i 2D kód (tzv. aztécký). Padělání 2D kódu je složité a mnohdy i dražší než hodnota samotného jízdního dokladu. Mezinárodní železniční komise proto uvažuje zavést 2D kód jako povinný prvek u všech mezinárodních jízdenek.

V boji proti padělkům je také velice nápomocný elektronický vzorník jízdních dokladů, kde jsou uvedeny nejdůležitější druhy ochranných prvků a vzory jízdních dokladů v mezinárodní a vnitrostátní přepravě. Vzorník je k dispozici v prostředí intranetu na ISOP HelpDesk pod záložkou Vzorník dokladů. K dalším pomůckám patří Info listy InterRail/Eurail. Každý rok se vydává taktéž speciální manuál Kontrola jízdních dokladů InterRail a Eurail, který obsahuje přehled aktuálně platných vzorů jízdenek InteRail a Eurail a jejich nejčastějších padělků včetně návodů, jak tyto padělky odhalit. Výše uvedené dokumenty jsou dostupné nejen z výdejního zařízení UNIPOK (záložka Informace, podzáložka ISOP HelpDesk), ale též ze stránek VDOD. 

AKCE NAPLÁNOVANÉ NA ROK 2013

Na 17. a 18. dubna České dráhy naplánovaly školení z ochranných prvků a padělků jízdenek, kterého se mohou dobrovolně zúčastnit také průvodčí. Školení povede špičkový švýcarský odborník na odhalování padělků Daniel Fankhauser z SBB. V červnu se průvodčí ČD společně se zahraničními kolegy soustředí na obálky, které se vydávají k jízdenkám InterRail, v srpnu pak bude vyhlášena akce, kdy se průvodčí zaměří na všechny předepsané údaje na jízdenkách InterRail. Mimochodem, letošním hitem se stávají padělané kuponové jízdenky FIP v sešitku PKP. Průvodčí z RCVD Ostrava a Brno jich odhalili již víc než deset.

KDO SI ZASLOUŽÍ PODĚKOVÁNÍ

Jan Kopecký, RCVD Ústí nad Labem – zadržel z ČD největší počet falešných mezinárodních jízdenek (19 kusů).
Marian Kuchař, RCVD Brno – zadržel z ČD druhý největší počet mezinárodních falešných jízdenek.
Petr Skuhravý, RCVD Brno – zadržel z ČD třetí největší počet mezinárodních falešných jízdenek.
Jiří Bobek z RCVD Ostrava, Hana Hájková z RCVD Brno, Jaroslava Uhlířová z RCVD Brno, Zdeněk Němec z RCVD Brno, Zuzana Ingrišová z RCVD Ústí nad Labem, Libor Létal z RCVD Brno, Karel Stöhr z RCVD Brno, Jan Ježek z RCVD Ústí nad Labem, Lenka Havlíčková z RCVD Plzeň, Hana Synáčová z KCOD Plzeň, Jan Judita z RCVD Ostrava, Václav Polívka z RCVD Praha, Petr Štursa z RCVD Brno, Jitka Oravcová-Krhutová z RCVD Ostrava, Lukáš Maruška z KCOD Ostrava,
Michal Smolka z KCOD Brno


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika