Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Rychlíkové posily z Polska a Česka konečně vozí cestující

Rychlíkové posily z Polska a Česka konečně vozí cestující

11.2.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Dlouho očekávané kombinované vozy ABpee347, určené pro rychlíkovou dopravu, nasadily České dráhy konečně do běžného provozu. Celkem patnáct vozů vyrobila polská vagonka PESA z Bydhoště, která pro ČD v posledních třech letech zhotovila moderní motorové jednotky řady 844 RegioShark. Po penalizaci výrobce za nedodané technické podklady se nové vozy objevily s mnohaměsíčním zpožděním na spojích Rx z Prahy do západních Čech a také v dálkové dopravě z Brna do Olomouce.

Rychlíkové posily z Polska a Česka konečně vozí cestující

Tím však modernizace vozidlového parku ČD nekončí. Omlazovací kúrou prošlo v Krnovských oprav­nách šestadvacet osobních vozů původní řady Btme, později Bdt279, z osmdesátých let minulého století. Revitalizovány byly především interiér vozů, ale i podvozky, které byly upravovány na vyšší rychlost. Nové jsou také bezpečnostní předsuvné dveře. První dva vozy s novým označením Bdtee276 byly nasazeny ve zkušebním provozu v DKV Brno.

Opravu ztěžoval špatný stav vozu a dokumentace

První vůz řady ABpee347, který vznikl na podvozcích původních vozů řady Bdt279, přijel do ČR už 26. září 2013. Proč nenásledovaly další a nebyly zařazeny do běžného provozu? Vysvětlení je prosté. V říjnu téhož roku Odbor kolejových vozidel ČD provedl prohlídku prvního vozu, a to na železničním zkušebním okruhu dceřiné společnosti ČD VUZ ve Velimi. „Při ní technici konstatovali nevyhovující stav, což po zkouškách potvrdili i zástupci VUZ, a vůz putoval zpět do firmy PESA k úpravám. Loni přijely do Česka dva vagony, které už byly v pořádku. Prohlídka před první jízdou dopadla také dobře, takže jsme loni 17. června spustili jejich zkušební provoz. První vůz s číslem 002 vyjel v soupravě rychlíku 809, následovala ͵trojka‘ na vlaku 811 z Brna směrem na Břeclav a Olomouc,“ říká Jan Seifert z Odboru kolejových vozidel ČD, jenž má na starosti osobní vozy národního dopravce.

Prodlevu v dodávkách vozů způsobila chybějící technická dokumentace od výrobce PESA. Ze stejného důvodu byl zkušební provoz už jednou pozastaven. Nakonec se vše vyřešilo a nyní je pět vozů řazeno do souprav rychlíků linky R5 Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc a zpět a se zbývajícími deseti se cestující mohou svézt na expresních rychlících z Prahy do Plzně a Chebu nebo do Klatov a Železné Rudy.

První i druhá třída v leteckém provedení

Kombinované vozy řady ABpee347 v leteckém provedení jsou vybaveny, jak napovídají první dvě písmena v označení, oddílem první třídy pro třicet cestujících a současně odděleným oddílem druhé třídy pro čtyřicet sedících cestujících. Mimo to jsou vozy vybaveny třemi háky na jízdní kola. Samozřejmostí vozů je klimatizace a topení. Interiér je nový – to znamená obložení stěn, osvětlení interiéru, vakuové toalety nebo audiovizuální informační systém. Cestující mají k dispozici nová pohodlná sedadla podle požadavků UIC a TSI – v modrém odstínu se nacházejí v druhé a v červeném v první třídě. Jsou navíc v 1. třídě polohovatelná a s většími roztečemi mezi sedadly. Nezbytností jsou i skládací dřevěné stolky, kam se dají umístit počítače či tablety.

Podvozky GP 200 byly upraveny z původních 120 na zvýšenou rychlost 140 km/h. Do vozů byly dosazeny nové předsuvné nástupní dveře s centrálním ovládáním a blokováním včetně možnosti stranově selektivního odblokování nástupních dveří. Čelní přechodové a interiérové oddílové dveře jsou elektricky ovládané a signál k otevření a uzavření si cestující nebo vlakový personál volí pomocí tlačítek.

V Krnově omlazují vozy původní řady Btme

Vozidlový park ČD omladilo také šestadvacet osobních vozů původní řady Btme, později Bdt279, z 80. let minulého století. Revitalizovány byly v Krnovských opravnách. Poměrně spolehlivé vozy původní řady Btme, které vyráběla tehdejší Vagonka Studénka v letech 1986 až 1987, mají jednu velkou výhodu. „Na tehdejší dobu měly velmi moderní podvozky typu GP 200 s kotoučovými brzdami. Původní maximální rychlost činila 120 km/h, modernizovaná série může díky novým brzdovým jednotkám a dalšímu zařízení jezdit až stočtyřicetikilometrovou rychlostí. To je obrovská přednost, protože mohou být nasazovány na meziregionální rychlá spojení nebo i dálkovou dopravu,“ vysvětluje Zbyněk Rederer z brněnského Depa kolejových vozidel. Právě do těchto prostor již zamířilo patnáct vozů ze šestadvacetikusové série. Zbývající vozy jsou nyní dislokovány v DKV Plzeň.

Velkoprostorové uspořádání a místa pro kola

Vozy na první pohled upoutají novými předsuvnými dveřmi s elektropneumatickým pohonem, které nahradily původní zalamovací. Umožňují při navoleném režimu alternativně stranové odblokování, které může provést strojvedoucí nebo vlaková četa. Modernizovaná řada Bdtee276 společně s novými vozidly 1. třídy řady ABpee347 a řídicími vozy přezdívanými Sysel tvoří ucelené vratné soupravy frekventované meziregionální linky R5 spojující jihomoravskou metropoli s Břeclaví, Hodonínem, Přerovem a Olomoucí. „Modernizované vozy také v zimě nezamrznou, takže nenastanou situace, kdy jsme je museli odstavovat například kvůli poruše toalet,“ dodává Zbyněk Rederer.

Současným trendem v evropské dálkové i regionální dopravě jsou velkoprostorové vozy, což modernizovaná řada konstrukčně splňuje již z dob výroby. Vozy mají nově osmdesát míst k sezení na čalouněných dvousedačkách rozdělených do dvou oddílů, čtyři místa jsou navíc na sklopných sedačkách umístěných v oddílu pro šest jízdních kol. To je novinka, kterou přivítají zejména cyklisté – ti si budou moci místa zarezervovat, aby měli jistotu v případě naplnění kapacity vlaku, což zvláště v létě není na moravských linkách nic neobvyklého. 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 2.75

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika