Železničář / Zpravodajství / Rozloučení s Banány na trati z Prahy do Ostravy
Rozloučení s Banány na trati z Prahy do Ostravy
24.1.2025
Silvestr se stal posledním dnem, kdy se na koridor mezi Prahou a Ostravou vydal vlak vedený stejnosměrnou elektrickou lokomotivou řady 151, původně E 499.2 přezdívanou Banán či Dvojka. České dráhy jej nasadily na vybrané spoje do Žiliny a na expresy spojující Ostravsko se Slovenskem.

Jde bezmála o půlstoletí staré lokomotivy, do nichž se nebude instalovat zabezpečovací systém ETCS. Silné stroje byly původně určeny pro rychlíky mezi Prahou a Košicemi a měly udržet vysokou rychlost s až šestnáctivozovým vlakem v obtížných sklonových poměrech přes Jablunkovský průsmyk, Horní Lideč a pod Tatrami. Později se objevily i na jiných tratích s mnohem kratšími spoji. „Pro ČSD a ČD odvedly velký kus práce. Díky modernizaci zajistily také zavedení rychlosti 160 kilometrů za hodinu na koridoru z Prahy do Ostravy. Za dobu provozu ujely přes 216 milionů kilometrů,“ řekl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Lokomotivy zůstávají ještě v provozu na rychlících mezi Prahou a Děčínem, výjimečně se mohou objevit jinde jako záloha. Většiny z původních 27 kusů se ČD zbaví, jeden zamíří do muzea v Lužné. Fanoušci se nimi rozloučili ještě na konci roku v Olomouci, kde se na mimořádných vlacích objevily i další elektrické lokomotivy, které z pravidelného provozu zmizely či mizí.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »