Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Rok železnice připomene zvláštní vlak

Rok železnice připomene zvláštní vlak

19.8.2021 – autor: JOSEF HOLEK, PETR SLONEK

Blíží se vrchol Evropského roku železnice. Starý kontinent projede několik zvláštních vlaků, aby prezentoval výhody cestování po železnici i nutnost investic do infrastruktury. Poprvé v historii Evropské unie byl vyznamenán druh dopravy, který je šetrný k životnímu prostředí. Jedna ze tří souprav na své pouti zastaví i v Praze. Spolupracujícími subjekty jsou v naší zemi České dráhy a Správa železnic.

Rok železnice připomene zvláštní vlak

Do České republiky na konci září zavítá speciálně vypravený vlak Connecting Europe Express (CEE). Projekt má za úkol ukázat společnosti, že železnice je tady pro ni, pro obyvatele celé Unie stejně tak jako pro firmy, a je prostředkem, který významně přispěje k bezemisní mobilitě v Evropě. Zároveň má zdůraznit nutnost investic do infrastruktury. Libor Lochman, někdejší výkonný ředitel Sdružení evropských železnic (CER) v Bruselu, poradce předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika, koordinátor a manažer projektu uvedl, že železnice je pro dosažení cílů bezemisní ekonomiky naprosto klíčová. Současné emise skleníkových plynů z dopravy tvoří 25 % celého objemu, přičemž plán počítá s jejich snížením o 90 %. Přitom železnice dokáže nabídnout zaměstnání desetitisícům lidí, umožní rychle přepravit je i náklad na krátké a dlouhé vzdálenosti a být zároveň maximálně šetrná k životnímu prostředí. A co více, je rovněž velmi bezpečná. Přesto vlaky přepravují v evropském průměru pouze 7 % osob a 11 % nákladů.

Jiné rozchody, jiné vlaky

V polovině července pořadatelé zveřejnili kompletní jízdní řád hlavního speciálu. Ten vyjede 4. září z francouzského městečka Hendaye, kde naváže na Pyrenejský vlak, a do cíle dorazí po více než měsíčním turné v Paříži. Do francouzské metropole přijede 7. října. Během své pouti zastaví ve více než stovce měst ve 26 zemích. Do České republiky dorazí z Polska 23. září. Hranice překročí u Petrovic a přes Ostravu a Břeclav pojede dále do Rakouska a Slovinska. Druhý den se vrátí do Brna a třetí odjede do Prahy. Čtvrtý den jízdy po tuzemské železniční síti, tedy 26. září, zamíří k hranicím v České Kubici na Domažlicku a dále do Mnichova.

Pro úplnost je třeba připomenout ještě Baltský vlak, který se s tím hlavním setká v Kaunasu, poté, co absolvuje trasu Tallinn – Riga – Vilnius. Důvodem pro tři soupravy CEE jsou rozdílné rozchody.

Při zastávkách se vždy uskuteční setkání s politickou reprezentací i obyvateli, široké veřejnosti pak bude přímo na palubě vlaku představen význam evropských dopravních sítí v evropské ekonomice, důležitost dopravních investic a samozřejmě také významná role železnice. Vlak pojede ve spolupráci národních dopravců, mezi nimi i Českých drah. Dopravci, jejich partneři a správci infrastruktur se mají také významně podílet na pořádání akcí v místech, kde Connecting Europe Express zastaví.

Jízdní řád v ČR

23. 9.

Petrovice 15:23–15:43

Ostrava 16:05–22:00

Břeclav 23:45–0:01

24. 9.

Břeclav 20.44–21:00

Brno 21:32

25. 9.

Brno odj. 10:14

Praha hl. n. příj. 13.16

26. 9.

Praha hl. n. odj. 8:57

Plzeň 10:27–11:33


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Začala oprava historicky cenné nádražní budovy v ŽatciZačala oprava historicky cenné nádražní budovy v Žatci

23.2.2024 - Správa železnic zahájila opravu památkově chráněné nádražní budovy v Žatci. Stavební práce v hodnotě bezmála 99 milionů korun provede společnost Chládek & Tintěra. Do konce příštího roku projde obnovou nejen střecha a… »

Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic

22.2.2024 - Správa železnic hledá projektanta modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic. Vítěz vytvoří projekt pro téměř tříkilometrový úsek mezi již budovanou zastávkou na Výstavišti a stanicí v Dejvicích. Ta bude nově umístěna v… »

Plzeňské nádraží opět září novotouPlzeňské nádraží opět září novotou

18.2.2024 - Po téměř tříleté rekonstrukci v hodnotě zhruba jedné miliardy korun se počátkem ledna otevřela památkově chráněná budova hlavního nádraží v Plzni z roku 1907. Celý objekt, jímž denně projde až 20 tisíc cestujících, má… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika