Železničář / Zpravodajství / Rekonstrukce stanice zkomplikovala jízdu vlaků u Jaroměře
Rekonstrukce stanice zkomplikovala jízdu vlaků u Jaroměře
23.8.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Cestování vlakem v okolí Jaroměře zkomplikovala od konce července nepřetržitá výluka. SŽDC zde až do října, respektive prosince kvůli rekonstrukci stanice zcela zastavila provoz regionálních i dálkových spojů. Místo vlaků nyní jezdí autobusy náhradní dopravy.
Modernizace stanice Jaroměř se měla uskutečnit už loni, samotná stavba však nabrala velké zpoždění kvůli archeologickému průzkumu. Jaroměř projde kompletní přestavbou, díky níž se zvýší rychlost průjezdu vlaků i komfort cestujících včetně bezbariérového přístupu. „Příprava opatření včetně zajištění náhradní autobusové dopravy se odehrávala několik měsíců před zahájením výluky, a byla projednána s objednateli dálkové a regionální dopravy, jejichž požadavky bylo nutno při modelu výlukového opatření zohlednit,“ sdělil ředitel ROC ČD Hradec Králové Roman Moravčík.
Místo vlaků autobusy
České dráhy musely prostřednictvím Regionálního obchodního centra v Hradci Králové sjednat smlouvu s autobusovým dopravcem ČSAD Ústí nad Orlicí v řádu desítek milionů korun. Ten spolu s největšími poddodavateli Arrivou Východní Čechy, CDS Náchod a společností Northbus nasazuje od 24. července na několik linek tři desítky vozidel, jejichž provoz za asi pět měsíců trvání výluky může stát až 110 milionů korun. „Firma ČSAD Ústí nad Orlicí nám poskytla řadu klimatizovaných vozů. Naší snahou bylo také získat z celkového objemu 50 procent nízkopodlažních autobusů, abychom už tak komplikované cestování našim zákazníkům alespoň trochu kompenzovali,“ upozornil Tomáš Fiala z královéhradeckého Regionálního obchodního centra. V provozu je řada různých linek náhradních autobusů a souhrnný výlukový jízdní řád je umístěný na stránkách ČD.
Manažerka ZAP ČD Pardubice Eva Medunová upřesnila, že vzhledem k rozdělení výluky na dvě etapy bylo třeba vypracovat různé výlukové turnusy. V době výluky si zaměstnanci jednotlivých Středisek vlakových čet zajišťují obsluhu vlaků pouze ze „svých“ stran, byť se standardně střídají po celých traťových úsecích.
Zaměstnanci SVČ Liberec tak zajišťují doprovod vlaků pouze po Starou Paku, SVČ Trutnov jen po Českou Skalici. Zaměstnanci SVČ Pardubice a Hradec Králové operují ve zbývajícím úseku a zajišťují odbavení cestujících před odjezdem autobusů před královéhradeckým hlavním nádražím. „Právě zvládnutí situace na přestupech v Hradci Králové je pro nás při této výluce nejtěžší. Koordinaci autobusů sice zajišťují provozní pracovníci SŽDC, ale naši lidé se u každého spoje starají o informační servis pro cestující, kontrolují a prodávají jízdní doklady. Tento komplexní servis se nám v minulosti osvědčil a pro cestující je vše přehledné. Na výluce se denně podílejí i dva vlakoví revizoři, z nichž jeden zajišťuje servisní a kontrolní činnost u autobusových spojů v Jaroměři a druhý doprovází nejvytíženější spoje náhradních autobusů,“ dodala Medunová.
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »