Železničář / Zpravodajství / Radek Dvořák na konferenci Doprava 2018+: Chceme se zúčastnit všech soutěží
Radek Dvořák na konferenci Doprava 2018+: Chceme se zúčastnit všech soutěží
26.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Liberalizace železnice bylo jedno z hlavních témat, které rezonovalo pražským TOP Hotelem při odborné konferenci Doprava 2018+.

Při panelové diskuzi na téma Železnice a voda několikrát vystoupil i Radek Dvořák, náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a informatiku a zároveň ředitel odboru dálkové dopravy ČD. Nejprve se však hovořilo o roli železnice, její budoucnosti, nicméně po krátké chvíli se diskuze stočila právě k liberalizaci železnice a otázkám, jak dalece je národní dopravce na otevírání trhu připraven a co v tomto smyslu chystá.
„V první řadě se procesu nebojíme. Už na otevřeném trhu fungujeme. Na komerční riziko provozujeme vlaky mezi Prahou a Ostravskem a vcelku se zapomnělo i na to, že ve stejném režimu provozujeme i noční dopravu,“ připomněl Dvořák. „Pokud vezmeme balík dálkové dopravy, kde existuje otevřený trh, tak to, co vyděláme na jízdném, jsou z dvaceti procent tržby z komerce. To je přece veliké číslo,“ dal na zamyšlenou.
Vozidla i personál na jiné výkony
Soutěžit bude národní dopravce podle náměstka Dvořáka všude. „Jsme akciová společnost, nemůžeme tedy dobrovolně odstoupit z trhu. Uspěli jsme v poslední době například na lince z Pardubic do Liberce, ale nepodařilo se nám to v části Ústeckého kraje, “ zmínil. V tuto chvíli je však třeba upozornit, že ČD budou prohru respektovat, přeskládají obchodní model a v momentě, kdy prohrají, dané území opustí a vozidla i personál pošlou na jiné výkony. „Nebudeme fungovat coby záložní řešení pro případ, že se něco konkurenci nebo kraji nepovede,“ zdůraznil Radek Dvořák.
Ztráta části trhu nebude však znamenat, že se ekonomický výsledek firmy zhorší. Začnou fungovat jen jiné obchodní modely. „Situaci, kdy se trh otevírá, respektujeme, vždyť už v devadesátých letech se otevřel trhy telekomunikací či energetiky. Vše funguje a základní scénář je v našem případě podobný. Jsme velkým poskytovatelem služeb. Pro nás je důležitý dobrý obchodní model, a pokud něco ztratíme, budeme mít připravené náhradní řešení,“ potvrdil s tím, že hovoří o expanzích nebo akvizicích. Personálu se pak zmíněné kroky nedotknou. „Nemáme signály o tom, že bychom měli dělat restrukturalizaci,“ uzavřel náměstek.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »