Železničář / Zpravodajství / Radek Dvořák na konferenci Doprava 2018+: Chceme se zúčastnit všech soutěží
Radek Dvořák na konferenci Doprava 2018+: Chceme se zúčastnit všech soutěží
26.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Liberalizace železnice bylo jedno z hlavních témat, které rezonovalo pražským TOP Hotelem při odborné konferenci Doprava 2018+.

Při panelové diskuzi na téma Železnice a voda několikrát vystoupil i Radek Dvořák, náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a informatiku a zároveň ředitel odboru dálkové dopravy ČD. Nejprve se však hovořilo o roli železnice, její budoucnosti, nicméně po krátké chvíli se diskuze stočila právě k liberalizaci železnice a otázkám, jak dalece je národní dopravce na otevírání trhu připraven a co v tomto smyslu chystá.
„V první řadě se procesu nebojíme. Už na otevřeném trhu fungujeme. Na komerční riziko provozujeme vlaky mezi Prahou a Ostravskem a vcelku se zapomnělo i na to, že ve stejném režimu provozujeme i noční dopravu,“ připomněl Dvořák. „Pokud vezmeme balík dálkové dopravy, kde existuje otevřený trh, tak to, co vyděláme na jízdném, jsou z dvaceti procent tržby z komerce. To je přece veliké číslo,“ dal na zamyšlenou.
Vozidla i personál na jiné výkony
Soutěžit bude národní dopravce podle náměstka Dvořáka všude. „Jsme akciová společnost, nemůžeme tedy dobrovolně odstoupit z trhu. Uspěli jsme v poslední době například na lince z Pardubic do Liberce, ale nepodařilo se nám to v části Ústeckého kraje, “ zmínil. V tuto chvíli je však třeba upozornit, že ČD budou prohru respektovat, přeskládají obchodní model a v momentě, kdy prohrají, dané území opustí a vozidla i personál pošlou na jiné výkony. „Nebudeme fungovat coby záložní řešení pro případ, že se něco konkurenci nebo kraji nepovede,“ zdůraznil Radek Dvořák.
Ztráta části trhu nebude však znamenat, že se ekonomický výsledek firmy zhorší. Začnou fungovat jen jiné obchodní modely. „Situaci, kdy se trh otevírá, respektujeme, vždyť už v devadesátých letech se otevřel trhy telekomunikací či energetiky. Vše funguje a základní scénář je v našem případě podobný. Jsme velkým poskytovatelem služeb. Pro nás je důležitý dobrý obchodní model, a pokud něco ztratíme, budeme mít připravené náhradní řešení,“ potvrdil s tím, že hovoří o expanzích nebo akvizicích. Personálu se pak zmíněné kroky nedotknou. „Nemáme signály o tom, že bychom měli dělat restrukturalizaci,“ uzavřel náměstek.
Další články této rubriky
Na Karlovarsko vyrazil mikulášský vlak se Šlechtičnou
10.12.2023 - Poslední listopadová sobota patřila na Karlovarsku mikulášským oslavám. Krátce po půl desáté ráno vyjel na trať zvláštní historický vlak v čele s parní lokomotivou 475.111 Šlechtičnou z nádraží v Mariánských Lázních a… »
Do Bechyně jsme nasadili komfortnější vozy Btn
8.12.2023 - Na lokálce z Tábora do Bechyně jezdí komfortnější vozy řady Btn. Starší dvounápravové přípojné vagony k motorovým vozům jsou nahrazeny čtyřnápravovými vozy s podvozky se vzduchovým vypružením. Vyrobila je Moravskoslezská… »
ČD opět uspěly v anketě Nejdůvěryhodnější značka 2023
6.12.2023 - České dráhy po roce opět zvítězily v anketě Nejdůvěryhodnější značka 2023, a to v kategorii Poskytovatel dopravních služeb. Dopravce tak obhájil loňské vítězství a celkově už v této anketě posbíral šest cen. ČD zvítězily… »