Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / První vlak projede Ejpovickým tunelem v listopadu

První vlak projede Ejpovickým tunelem v listopadu

1.11.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Výstavba dosud nejdelšího železničního tunelu v České republice u Ejpovic na Plzeňsku spěje do závěrečné etapy. Už 15. listopadu projede první vlak Českých drah jižním tubusem. Od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, bude zahájen provoz všech vlaků oběma tubusy, a cestující tak ocení nejzásadnější z přínosů stavby – zkrácení jízdní doby mezi Plzní a Prahou.

První vlak projede Ejpovickým tunelem v listopadu

„Tunel je součástí přeložky, která zkrátí trať mezi Plzní a Rokycany o 6,1 kilometru. Jeho vybudování má společně se zvýšením traťové rychlosti zásadní vliv na kratší cestování mezi Prahou a Plzní. V průměru se jízdní doba sníží o 9 minut, u souprav s naklápěcími skříněmi až o 10 minut,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda s tím, že se zvýší bezpečnost provozu i propustnost trati.

Národní dopravce po trase vede Západní expresy spojující Prahu, Plzeň a Cheb či bavorský Mnichov, vlaky InterCity Pendolino tudy jezdí až do Františkových Lázní. „Vysoce komfortní expresy anebo Pendolino jezdí každou hodinu, a mezi Prahou a Plzní nezastavují. Jsme rádi, že vlaky Českých drah trasu zvládnou ještě o několik minut rychleji, což povede ještě k vyšší atraktivitě spojení Prahy se západními Čechami právě vlaky národního dopravce,“ připomněl Michal Štěpán, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod s tím, že z metropole tímto směrem jezdí i rychlíky do Klatov a Železné Rudy-Alžbětína. Tunely budou jezdit i osobní vlaky ČD spojující Plzeň s Berounem. 

Projekt s podporou EU

V právě dokončovaném tunelu, který je více než čtyři kilometry dlouhý, bude zavedena stošedesátka, což je nyní nejvyšší možná rychlost na české železnici. Směrově je tunel trasován pro budoucí vysokorychlostní provoz, vlaky v něm budou moci jezdit dvoustovkou. 

Ejpovický tunel je výjimečný nejen svou délkou, ale i použitím dalších prvků. V tubusech je položená pevná jízdní dráha – kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům. Velký důraz je kladen na zajištění bezpečnosti v tunelech, provoz vlaků zde budou hlídat nejmodernější technologie.

Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala 15 měsíců. Prorážení severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu. Modernizovaný úsek Rokycany – Plzeň leží na západní větvi III. tranzitního železničního koridoru. Investiční náklady stavby dosahují zhruba 6,8 miliardy korun. Projekt je spolufinancovaný EU, příspěvek činí víc než 3,5 miliardy korun.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 5

Další články této rubriky

Klub dopravní historie oslavil 20. výročíKlub dopravní historie oslavil 20. výročí

28.5.2023 - Už 20 let činnosti si na konci března připomněli stávající i bývalí členové Klubu dopravní historie (KDH) při Domě dětí a mládeže v Praze 5. Slavnostní výroční schůzka se uskutečnila v secesním historickém salonku Českých… »

Vlak Lemkin připomněl genociduVlak Lemkin připomněl genocidu

27.5.2023 - České dráhy společně s Centrem studií genocid Terezín a dceřinou společností ČD Cargo zahájily na konci dubna na pražském Masarykově nádraží projekt Vlak Lemkin. Ten byl vypraven u příležitosti 75. výročí přijetí Úmluvy o… »

ČD předvedly zázemí odstavného nádraží v PrazeČD předvedly zázemí odstavného nádraží v Praze

25.5.2023 - Dvě hodiny poutavého výkladu představily zástupcům médií fungování střediska údržby v pražské Michli, které spadá pod Oblastní centrum údržby Střed Českých drah. Cílem bylo zejména seznámit novináře s úskalími údržby… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika