Železničář / Zpravodajství / První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou trať, byla zprovozněna letos 1. srpna. Tři kilometry dvoukolejné trati mezi Kladnem a Kladnem-Ostrovcem místním cestujícím dávají tušit drážní revoluci, která je v budoucnu čeká.

Se začátkem srpna byla trať zprovozněna v jednokolejném režimu, který umožnil opětovné zavedení osobní dopravy od Kralup nad Vltavou i z Prahy. Teprve od 20. srpna došlo k plnohodnotnému zprovoznění obou kolejí i nástupišť v modernizované zastávce Kladno město. U té se sluší na chvíli pozastavit, protože dobře ilustruje kvalitativní skok, kterého se Kladenští na dráze konečně dočkávají.
Původně jednokolejná zastávka s bočním panelovým nástupištěm s omšelou budovou čekárny a prodeje jízdenek sousedila s nevábným podjezdem pod hlavní kladenskou silniční osou spojující čtvrť Rozdělov se zbytkem města. Ačkoliv byla vlaková zastávka hojně využívaná, pěší vazby na zastávky autobusů umístěné u hlavní silnice byly nevalné a směrem k podstatné části města chyběly úplně, takže si cestující často nebezpečně zkracovali cestu přímo přes koleje.
Bezbariérová zastávka
Modernizace trati však tuto neblahou situaci konečně vyřešila. Dvě nová boční nástupiště se přemístila přímo pod Vítěznou ulici, kam vedou schodiště, eskalátory i výtahy. Nově tak bezbariérová vlaková zastávka nabízí přímý přestup na autobusy, zároveň zlepšuje místní vazby a v neposlední řadě umožňuje chodcům pohodlněji a hlavně bezpečněji překonat čtyřproudý silniční průtah, který bohužel lemuje řada pomníčků připomínajících, jak to dopadá, když ve městě vítězí automobilová doprava nad pěší.
K dokončení se blíží taktéž základní obrysy nové stanice Kladno. Místo poněkud rustikálního charakteru dostala dvě nová ostrovní a jedno boční nástupiště, zprovozněn byl podchod, a přestože zde zbývá řada objektů k dokončení, základní funkčnost již mohou cestující kvitovat. A změna k lepšímu je to opravdu markantní, alespoň co se týče nástupišť. S odbavovací halou je to horší; původní nádražní budova vzala poněkud překotně za své, přestože se s jejím zachováním původně počítalo, a na novou si budou muset cestující ještě počkat.
Celý úsek včetně nádraží Kladno a zastávek Kladno město a Kladno-Ostrovec pak má přípravu na budoucí elektrizaci. Ta však závisí na dokončení modernizace trati dále do Prahy a faktickém scelení elektrifikovaného úseku. V současném rozsahu by instalace troleje prozatím nedávala smysl. Po plnohodnotně modernizované dvoukolejce tak budou ještě nějakou dobu jezdit pouze dieselová vozidla – dokončení celé nesmírně důležité spojnice a prvního příjezdu elektrického vlaku do Kladna by se obyvatelé města měli dočkat ke konci dekády, půjde-li vše dobře zejména s ohledem na přípravu tunelového úseku mezi pražskými Dejvicemi a Veleslavínem.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »