Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu

První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu

27.9.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou trať, byla zprovozněna letos 1. srpna. Tři kilometry dvoukolejné trati mezi Kladnem a Kladnem-Ostrovcem místním cestujícím dávají tušit drážní revoluci, která je v budoucnu čeká.

První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu

Se začátkem srpna byla trať zprovozněna v jednokolejném režimu, který umožnil opětovné zavedení osobní dopravy od Kralup nad Vltavou i z Prahy. Teprve od 20. srpna došlo k plnohodnotnému zprovoznění obou kolejí i nástupišť v modernizované zastávce Kladno město. U té se sluší na chvíli pozastavit, protože dobře ilustruje kvalitativní skok, kterého se Kladenští na dráze konečně dočkávají.
Původně jednokolejná zastávka s bočním panelovým nástupištěm s omšelou budovou čekárny a prodeje jízdenek sousedila s nevábným podjezdem pod hlavní kladenskou silniční osou spojující čtvrť Rozdělov se zbytkem města. Ačkoliv byla vlaková zastávka hojně využívaná, pěší vazby na zastávky autobusů umístěné u hlavní silnice byly nevalné a směrem k podstatné části města chyběly úplně, takže si cestující často nebezpečně zkracovali cestu přímo přes koleje.

Bezbariérová zastávka
Modernizace trati však tuto neblahou situaci konečně vyřešila. Dvě nová boční nástupiště se přemístila přímo pod Vítěznou ulici, kam vedou schodiště, eskalátory i výtahy. Nově tak bezbariérová vlaková zastávka nabízí přímý přestup na autobusy, zároveň zlepšuje místní vazby a v neposlední řadě umožňuje chodcům pohodlněji a hlavně bezpečněji překonat čtyřproudý silniční průtah, který bohužel lemuje řada pomníčků připomínajících, jak to dopadá, když ve městě vítězí automobilová doprava nad pěší.
K dokončení se blíží taktéž základní obrysy nové stanice Kladno. Místo poněkud rustikálního charakteru dostala dvě nová ostrovní a jedno boční nástupiště, zprovozněn byl podchod, a přestože zde zbývá řada objektů k dokončení, základní funkčnost již mohou cestující kvitovat. A změna k lepšímu je to opravdu markantní, alespoň co se týče nástupišť. S odbavovací halou je to horší; původní nádražní budova vzala poněkud překotně za své, přestože se s jejím zachováním původně počítalo, a na novou si budou muset cestující ještě počkat.
Celý úsek včetně nádraží Kladno a zastávek Kladno město a Kladno-Ostrovec pak má přípravu na budoucí elektrizaci. Ta však závisí na dokončení modernizace trati dále do Prahy a faktickém scelení elektrifikovaného úseku. V současném rozsahu by instalace troleje prozatím nedávala smysl. Po plnohodnotně modernizované dvoukolejce tak budou ještě nějakou dobu jezdit pouze dieselová vozidla – dokončení celé nesmírně důležité spojnice a prvního příjezdu elektrického vlaku do Kladna by se obyvatelé města měli dočkat ke konci dekády, půjde-li vše dobře zejména s ohledem na přípravu tunelového úseku mezi pražskými Dejvicemi a Veleslavínem. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD otevřely v depu dílnu pro žáky nového oboruČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku

9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský BanánPoslední turnusový den pro pražské Banány

8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »

SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých BudějovicSŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic

4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika