Železničář / Zpravodajství / První oslavy Dne železnice 2014 patřily Olomouci
První oslavy Dne železnice 2014 patřily Olomouci
25.9.2014 – autor: MARTIN HARÁK
V sobotu 6. září bylo v hanácké metropoli veselo. Právě Olomouc totiž „trumfla“ všechny ostatní města v republice, když se zde konaly vůbec první letošní oslavy Dne železnice. V rámci oslav Dnů evropského dědictví se současně otevřela expozice Depa historických vozidel Českých drah v tamní expozituře v Táborské ulici a navíc malé i velké návštěvníky vozil na trase z hlavního nádraží do Řepčína parní historický vlak v čele s valašskomeziříčskou lokomotivou 314.303 přezdívanou Kocúr, které sekundovalo motorové Prasátko řady 701.

Historické vlaky byly plné
V rámci olomouckého Dne železnice vypravili tamní železničáři celkem sedm párů historických vlaků mezi stanicí Olomouc hlavní nádraží a zastávkou Olomouc-Řepčín. První vlak na této jedenáctikilometrové trase vyjel z hlavního nádraží o půl deváté ráno, poslední se z Olomouce-Řepčína vracel o šesté večerní. „Chtěli jsme nabídnout hlavně dětským účastníkům přitažlivý program na jejich prvním víkendu v novém školním roce 2014/2015,“ řekl Petr Viktorin z Krajského centra osobní dopravy ČD v Olomouci. Dodal, že zpáteční jízdenka, které prodával vlakový personál v dobových uniformách, stála symbolických 30 korun a zlevněné jízdné pro děti od 6 do 15 let bylo o deset korun nižší, nejmenší děti pak cestovaly zcela zdarma. Všechny dětské návštěvníky podělil navíc drobnou sladkostí maskot ČD slon Elfík.
Ředitelka olomouckého KCOD Hana Motyková zdůraznila, že ač očekávala se svými kolegy velmi slušnou návštěvnost, obrovský zájem malých i velkých účastníků oslav je doslova překvapil. „Sama jsem absolvovala jednu dopolední jízdu v historickém vlaku, který byl zcela zaplněn nejen rodiči s malými dětmi, ale také příznivci parní nostalgie, kteří pro svůj výlet navíc využili nádherného počasí. Historický vlak jsme trasovali tak, aby projel prakticky celým městem, kde je řada zastávek, což využili i někteří fotografové. Ti si mohli nadjet parní vlak pro pořízení exkluzivních záběrů některou z tramvajových linek. V Olomouci totiž železnici na několika místech úrovňově křižuje tramvaj, na kterou se dá z vlaku pohodlně přestoupit,“ popisuje Hana Motyková.
Technické skvosty z depa
V muzeální expozici DHV si mohli zájemci prohlédnout řadu vzácných exponátů, mezi nimiž například nechyběla parní lokomotiva řady 534.0432 z roku 1947. Na své si přišli i příznivci motorové trakce, kteří mohli obdivovat dieselový stroj řady 735 zvaný Pilštyk. Lokomotiva byla vyrobená počátkem sedmdesátých let minulého století a přezdívka vznikla podle licenčních vznětových motorů SEMT-Pielstick. Stranou nezůstala ani elektrická trakce, a tak se milovníci Tramvají, jak se někdy elektrické lokomotivy označují, mohli pokochat nulkovou Bobinou 140.085, dnes již legendárním stejnosměrným elektrickým strojem původní řady E499.0, který vyjížděl z bran plzeňské Škodovky v letech 1953 až 1958.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »