Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Přímé spoje z Liberce do Polska vyjely. Zájem byl obrovský

Přímé spoje z Liberce do Polska vyjely. Zájem byl obrovský

16.12.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

V neděli 13. prosince ráno zkrápěl Liberec poměrně hustý déšť a teplota jen o pár stupňů pokořila nulu do plusových hodnot. To však neodradilo na tři desítky železničních nadšenců a zarytých turistů. Jejich cílovou destinací se stala polská Szklarska Poręba Górna, kam vyrazil přímý spoj po takřka sedmdesáti letech.

Přímé spoje z Liberce do Polska vyjely. Zájem byl obrovský

Osobní vlak číslo 2655 tvořený dvojicí RegioSpiderů (840.015 + 840.016) kvůli očekávané zvýšené frekvenci cestujících i zájmu médií, vyrazil na modernizovanou trať Jizerskohorské železnice přesně podle jízdního řádu v 8.35. Zájem cestujících v dalších stanicích pak oba „motory“ zcela zaplnil. Ještě v polovině týdne přitom nebylo jasné, zda spoje vůbec vyjedou.

Bez přestupu v Kořenově

Nejasnosti panovaly v otázce schválení motorových vozů řady 840 pro provoz na polské infrastruktuře. Ve čtvrtek 10. prosince proběhlo mimořádné jednání v Jakuszycích, kde zástupci Českých drah i polského partnerského dopravce (Koleje Dolnoslezské) oficiálně informovali o své konečné připravenosti zahájit v neděli řádný provoz dle objednávky a zveřejněných jízdních řádů.

Trať z Tanvaldu přes Harrachov do Szklarske Poręby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Vlaky se sem vrátily až po 65 letech. Od srpna 2010 zde přeshraniční spojení zabezpečoval soukromý dopravce GW Train Regio s motorovými vozy řady 810. Cestující však museli přestupovat v Kořenově. Jízdní doba v novém jízdním řádu se oproti předchozím letům zkrátila díky zrušení přestupu a modernizaci Jizerskohorské železnice, která proběhla ve druhé polovině roku 2014. Také jízdní komfort je díky podvozkové koncepci RegioSpiderů výrazně vyšší.

Vedle prvních cestujících si premiéru přeshraničního spojení nenechal ujít ani hejtman Libereckého kraje Martin Půta, člen rady kraje pro dopravu Vladimír Masník a jednatel koordinátora dopravy v Libereckém kraji – KORID – Pavel Blažek. České dráhy reprezentoval Jaroslav Jirman, obchodní ředitel ROC Liberec.

Ven na běžky, sem za zábavou

Personálně i technicky spoje zabezpečuje český národní dopravce. „Strojvedoucí absolvovali poznání trati v úseku Harrachov – Szklarska Poręba Górna, vlakový doprovod je zase vyškolen z přepravních a tarifních podmínek na polském území. Vlakové čety prošly též malým kurzem polštiny, aby byly schopny se domluvit se zákazníkem. Pro cestující chceme dělat maximum,“ popsal přípravu šéf ROC Liberec Jaroslav Jirman.

Mimo sezonu budou do Polska jezdit z Liberce tři spoje denně tvořené jedním RegioSpiderem. O víkendech v turistické sezoně nabídka vzroste až na 9 vlaků. Podle objednatele i provozovatele má nová linka velký potenciál. „Našinci hojně vyrážejí do Polska na běžky, úprava tamních tratí je totiž výrazně lepší než v Čechách. Poláci zase jezdí k nám za zábavou. Podle mě budou vlaky využívané,“ řekl průvodčí, který premiérový spoj do Szklarske Poręby doprovázel. To, že i polská strana má o rozvoj přeshraničního spojení zájem, dokazuje pěkně zrekonstruované nádraží Szklarska Poręba Górna. Jízdné za celou trasu z Liberce vyjde na 90 korun, za úsek po polském území (Jakuszyce – Szklarska Poręba Górna) zaplatí cestující 40 Kč.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika