Železničář / Zpravodajství / Přímé spoje z Liberce do Polska vyjely. Zájem byl obrovský
Přímé spoje z Liberce do Polska vyjely. Zájem byl obrovský
16.12.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
V neděli 13. prosince ráno zkrápěl Liberec poměrně hustý déšť a teplota jen o pár stupňů pokořila nulu do plusových hodnot. To však neodradilo na tři desítky železničních nadšenců a zarytých turistů. Jejich cílovou destinací se stala polská Szklarska Poręba Górna, kam vyrazil přímý spoj po takřka sedmdesáti letech.
Osobní vlak číslo 2655 tvořený dvojicí RegioSpiderů (840.015 + 840.016) kvůli očekávané zvýšené frekvenci cestujících i zájmu médií, vyrazil na modernizovanou trať Jizerskohorské železnice přesně podle jízdního řádu v 8.35. Zájem cestujících v dalších stanicích pak oba „motory“ zcela zaplnil. Ještě v polovině týdne přitom nebylo jasné, zda spoje vůbec vyjedou.
Bez přestupu v Kořenově
Nejasnosti panovaly v otázce schválení motorových vozů řady 840 pro provoz na polské infrastruktuře. Ve čtvrtek 10. prosince proběhlo mimořádné jednání v Jakuszycích, kde zástupci Českých drah i polského partnerského dopravce (Koleje Dolnoslezské) oficiálně informovali o své konečné připravenosti zahájit v neděli řádný provoz dle objednávky a zveřejněných jízdních řádů.
Trať z Tanvaldu přes Harrachov do Szklarske Poręby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Vlaky se sem vrátily až po 65 letech. Od srpna 2010 zde přeshraniční spojení zabezpečoval soukromý dopravce GW Train Regio s motorovými vozy řady 810. Cestující však museli přestupovat v Kořenově. Jízdní doba v novém jízdním řádu se oproti předchozím letům zkrátila díky zrušení přestupu a modernizaci Jizerskohorské železnice, která proběhla ve druhé polovině roku 2014. Také jízdní komfort je díky podvozkové koncepci RegioSpiderů výrazně vyšší.
Vedle prvních cestujících si premiéru přeshraničního spojení nenechal ujít ani hejtman Libereckého kraje Martin Půta, člen rady kraje pro dopravu Vladimír Masník a jednatel koordinátora dopravy v Libereckém kraji – KORID – Pavel Blažek. České dráhy reprezentoval Jaroslav Jirman, obchodní ředitel ROC Liberec.
Ven na běžky, sem za zábavou
Personálně i technicky spoje zabezpečuje český národní dopravce. „Strojvedoucí absolvovali poznání trati v úseku Harrachov – Szklarska Poręba Górna, vlakový doprovod je zase vyškolen z přepravních a tarifních podmínek na polském území. Vlakové čety prošly též malým kurzem polštiny, aby byly schopny se domluvit se zákazníkem. Pro cestující chceme dělat maximum,“ popsal přípravu šéf ROC Liberec Jaroslav Jirman.
Mimo sezonu budou do Polska jezdit z Liberce tři spoje denně tvořené jedním RegioSpiderem. O víkendech v turistické sezoně nabídka vzroste až na 9 vlaků. Podle objednatele i provozovatele má nová linka velký potenciál. „Našinci hojně vyrážejí do Polska na běžky, úprava tamních tratí je totiž výrazně lepší než v Čechách. Poláci zase jezdí k nám za zábavou. Podle mě budou vlaky využívané,“ řekl průvodčí, který premiérový spoj do Szklarske Poręby doprovázel. To, že i polská strana má o rozvoj přeshraničního spojení zájem, dokazuje pěkně zrekonstruované nádraží Szklarska Poręba Górna. Jízdné za celou trasu z Liberce vyjde na 90 korun, za úsek po polském území (Jakuszyce – Szklarska Poręba Górna) zaplatí cestující 40 Kč.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »