Železničář / Zpravodajství / Příbramský regionální den železnice ozdobil Štokr s Kyklopem
Příbramský regionální den železnice ozdobil Štokr s Kyklopem
5.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Více než dva tisíce lidí navštívily Regionální den železnice, který se uskutečnil o druhé zářijové sobotě ve středočeské Příbrami. České dráhy v připomínce první veřejné jízdy parního vlaku na světě v roce 1825 přichystaly bohatý kulturní program a navíc z Prahy vypravily speciální parní vlak tažený lokomotivou 556.0506. Na pravidelný Cyklovlak Brdy byla ten den nasazena i souprava retro Ostravanu s motorovou lokomotivou T499.0002.

„Přijel jsem z Prahy s rodiči jen tak, na výlet. Odsud chceme odjet ještě do hutí. Moc jsem se sem těšil,“ prohlásil osmiletý Adámek Konečný. S rodiči po výstupu ze speciálu taženého Štokrem přestoupil do Huťského expresu. Ten celkem pětkrát během dne zavezl zájemce ze zdejšího nádraží na historickou vlečku k areálu kovohutí. Souprava tvořila dvojice lokomotiv řady T212.0 a vozy řad Ds a Ce.
V čele s parní lokomotivou 556.0506 a historickými vozy řady Bam jel speciál z pražského Smíchova přes Beroun do Zdic a dále do Příbrami a Březnice. Souprava poté celkem třikrát projela mezi Příbramí a Březnicí a odpoledne se vrátila zpět do metropole. Na pravidelný vlak Cyklo Brdy z Prahy hl. n. byla k příležitosti regionálního dne železnice nasazena retro souprava sestavená z vozů Ostravanu (vozy řad Aa, ABa, BDa a Ba) vedená strojem T499.0002, přezdívaným Kyklop. Ještě před odpolední cestou zpět do Prahy tento vlak mimořádně vyrazil z Příbrami do Jinců a zpět. V provozu byla i zvláštní retro linka Podbrdského minibusu, která spojila Příbram, Podlesí a Březové Hory a umožnila návštěvu zdejšího pivovaru.
O zábavu nebyla nouze ani na nádraží. Návštěvníci ocenili především jízdu na historické šlapací drezíně a nahlédli na pracoviště řízení provozu. O hudební doprovod se postaraly hudební skupiny V Original a Pe & Pe. Na své si přišly i děti. Zejména jim totiž bylo určeno promítání v kinovoze ČD. „Program byl bohatý, den se skutečně vydařil,“ zhodnotil na závěr Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra Praha s tím, že technika národního dopravce byla ve stejný den k vidění i na Dnu Pražské integrované dopravy v Čelákovicích a o týden později na Regionálním dni železnice v Praze. Mezi smíchovským nádražím a Uhříněvsí například jezdily speciální vlaky, zpřístupněna byla také vlečka Metrans. Oslavy svátku vyvrcholí 22. září Národním dnem železnice v Českých Budějovicích.
Další články této rubriky
Klub dopravní historie oslavil 20. výročí
28.5.2023 - Už 20 let činnosti si na konci března připomněli stávající i bývalí členové Klubu dopravní historie (KDH) při Domě dětí a mládeže v Praze 5. Slavnostní výroční schůzka se uskutečnila v secesním historickém salonku Českých… »
Vlak Lemkin připomněl genocidu
27.5.2023 - České dráhy společně s Centrem studií genocid Terezín a dceřinou společností ČD Cargo zahájily na konci dubna na pražském Masarykově nádraží projekt Vlak Lemkin. Ten byl vypraven u příležitosti 75. výročí přijetí Úmluvy o… »
ČD předvedly zázemí odstavného nádraží v Praze
25.5.2023 - Dvě hodiny poutavého výkladu představily zástupcům médií fungování střediska údržby v pražské Michli, které spadá pod Oblastní centrum údržby Střed Českých drah. Cílem bylo zejména seznámit novináře s úskalími údržby… »