Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Při znovuzrození mostu asistovaly říční remorkéry

Při znovuzrození mostu asistovaly říční remorkéry

22.9.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Netradiční výměna železničního mostu přes Labe se v polovině srpna odehrála nedaleko Žalhostic na trati Lovosice – Česká Lípa. Stavbaři pomocí nákladních lodí a remorkéru snesli těžké ocelové konstrukce a přemístili je na břeh, kde jednotlivé díly postupně rozebrali. Nové železniční oblouky se na mostní konstrukci dostávají podobně jako ty původní, tedy pomocí plavidel.

Při znovuzrození mostu asistovaly říční remorkéry

Regionální železniční trať Lovosice – Litoměřice – Česká Lípa je příznačná silnou frekvencí cestujících od přípojných vlaků z Prahy nebo naopak z Ústí nad Labem, především pak z Lovosic na litoměřické horní nádraží. Právě v tomto úseku je zaveden většinu dne půlhodinový interval. Na této silně vytížené jednokolejné trase se nachází poblíž zastávky Žalhostice železniční most, který právě prochází kompletní renovací. Vzhledem k tomu byly dočasně všechny vlaky nahrazeny autobusovou dopravou.  

Složitá operace s lodí

Stavbaři začali se snášením původního železničního mostu přes Labe v sobotu 15. srpna. Ráno odstartovaly přípravné práce, propojení podpěrných konstrukcí na lodích s mostní podpěrnou konstrukcí a vyvažování zhruba tři sta tun těžkého mostu na tlačném remorkéru a dvou nákladních lodích. „Vlastní akce začala v sobotu po obědě, kdy všechna tři plavidla vplula pod původní mostní konstrukci. Vzápětí se z lodí začala odčerpávat voda, což mělo za následek nadzvednutí dvě stě padesát tun staré mostní konstrukce. Po té ji lodní remorkér a obě pomocné lodě odtlačily ke břehu na lovosické straně. Právě tam byly staré mosty rozřezány autogenem na menší části, které se následně odvezou do kovošrotu,“ vysvětlil celou neobvyklou operaci stavbyvedoucí Marcel Návojský z divize Dopravní stavby firmy SMP CZ.

Příprava trvala několik měsíců

Celá operace podle stavbyvedoucího Návojského nebyla jednoduchá. Navrženo muselo být dodatečné vyztužení oblouků, které nejsou konstruovány pro tento způsob podepření. Stavbaři ještě museli počítat s ostatními riziky plynoucími z použité technologie, což obnášelo několik měsíců pečlivé přípravy. „Původní konstrukce jsme snášeli zhruba týden, ty nové budeme osazovat během září a října. Jen tak mimochodem – každá z nových mostních konstrukcí je těžší o zhruba dvě stě tun, proto jsme museli „odseknout“ hlavy pilířů a v závěru je ještě zásadně zesílit včetně jejich základů,“ popsal postup prací.

Demontáž a stavba mostních konstrukcí těchto rozměrů pomocí lodních pontonů je nejen u nás, ale i ve světě poměrně ojedinělá. „Jde ale o bezpečnou záležitost. Rizika tohoto speciálního postupu nejsou o nic větší než u běžných demontáží mohutných mostů. Pokud se případná rizika odhalí v rámci přípravy a je s nimi počítáno při samotném snesení a následné montáži, je možné je minimalizovat,“ dodává Návojský.

Při této technologii se podle stavbařů musela vzít na zřetel rychlost větru narážejícího do ocelové konstrukce a také rychlost proudění vody. Nabízí se otázka, proč stavbaři most nesnesli klasickou metodou. Je lodní přeprava výhodnější? Podle stavbyvedoucího jsou v případě Žalhostic ocelové konstrukce rozděleny na samostatné „mosty“, což umožňuje přesun celé obloukové konstrukce na jeden zátah, což stavbařům usnadnilo rozhodování. Po menších úpravách okolního terénu zvolili právě tuto nestandardní technologii, která je ale jednoznačně rychlejší a efektivnější než klasická demontáž mostní konstrukce po jednotlivých částech.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

Startuje další nostalgická sezonaStartuje další nostalgická sezona

14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika