Železničář / Zpravodajství / Přestavba vozů pro spoje do Hamburku má zelenou
Přestavba vozů pro spoje do Hamburku má zelenou
10.3.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ, PETR SLONEK
Dvojici kontraktů na modernizaci celkem 93 osobních vozů EuroCity pro linku Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk právě uzavřely České dráhy. Vítězem obou mezinárodních soutěží, kterých se účastnili uchazeči z České republiky, Polska, Slovenska, Německa, Rumunska a Španělska je společnost Pars nova, člen skupiny Škoda Transportation. Celková hodnota smluv činí více než jednu miliardu korun.
V rámci prvního kontraktu bude modernizováno dvaadvacet osobních oddílových vozů řady Bmz vyrobených společností SGP v Rakousku, z toho u čtyř vagonů bude zachováno stávající rozdělení interiéru na jednotlivé oddíly (řada Bmz) a osmnáct vozů bude přestavěno na velkoprostorové (řada Bdmpz a Bhmpz).
„Devět vozů řady Bhmpz bude vybaveno pro cestování osob na invalidním vozíku a pro přepravu cestujících s dětmi, proto zde bude umístěna i bezbariérová buňka WC, speciálně vyhrazený prostor pro umístění ortopedických vozíků a oddíl pro doprovod vlaku. Vozy řady Bdmpz pak budou určeny pro přepravu až osmi jízdních kol,“ přibližuje rozsah přestavby těchto vozů člen představenstva odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Hodnota kontraktu je 553,6 mil. Kč.
Druhý kontrakt zajistí modernizaci 71 původních osobních vozů Českých drah 2. a 1. třídy a restauračních vozů typů Bmz, Ampz a WRmz z produkce společnosti Siemens, respektive konsorcia SGP/Vagonka Studénka z let 1997 až 2007. Hodnota této smlouvy činí 570,4 mil. Kč.
Interiéry budou omlazeny, přibyde bezdrátový internet
Všechny modernizované vozy jsou určeny pro rychlost 200 km/h a jsou klimatizované. Po modernizaci budou určeny pro linku Praha – Ústí nad Labem – Drážďany – Berlín – Hamburk. „Při rekonstrukci bude podle jednotlivých typů vozů provedena oprava nebo výměna interiérů, čalounění nebo kompletně celých sedaček a stolků. Instalovány budou nové koberce. Bude dosazen audiovizuální informační systém a elektronický rezervační systém a wi-fi zařízení pro provoz internetu,“ vyjmenovává Michal Štěpán nejdůležitější úpravy z pohledu cestujících. Opravou nebo výměnou projdou i technické celky jako centrální zdroj energie (CZE), klimatizace, toalety s uzavřeným systémem a další vybavení vozů.
Vozy procházejí modernizací i proto, aby České dráhy dostály svému kvalitativnímu závazku vůči Deutsche Bahn, s nimiž budou na lince z Prahy do Hamburku spolupracovat. DB daly této spolupráci přednost před konkurenčním soukromým dopravcem. Provozní zajímavostí je rovněž předpokládané nasazení strojů řady 380 do čela těchto vlaků. ČD proto očekávají, že Škoda Transportation dokončí rychle a kompletně schvalovací proces v Německu pro rychlost 200 km/h.
Národní dopravce loňským uzavřením dohody s DB upevnil svou pozici v mezistátní přepravě a zajistil pro české cestující kvalitní, rychlé a komfortní spojení do sousedních států. Díky kooperaci s německými kolegy budou pro všechny pasažéry snadněji dostupné vlaky ICE a spoje EC/IC z Drážďan, Berlína a Hamburku do dalších míst v západní Evropě.
Další články této rubriky
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »
V apce Můj vlak lze koupit i jízdenky IDS Ústeckého kraje
29.1.2025 - České dráhy ve spolupráci s Ústeckým krajem zavádějí další funkci do mobilní aplikace ČD Můj vlak. V její nové verzi je možné si od 18. prosince zakoupit vybrané jízdenky integrovaného dopravního systému Doprava Ústeckého… »