Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Přepravili jsme pražské tramvaje do ruského Kurska

Přepravili jsme pražské tramvaje do ruského Kurska

24.1.2013 – autor: MARTIN BOHÁČ

Mezi zajímavé zakázky společnosti ČD Cargo na konci minulého roku patřila i přeprava deseti starších tramvají, které pražský dopravní podnik již nepotřeboval. Nové uplatnění v provozu najdou v ruském městě Kursk, kde mají s českými tramvajemi zkušenosti již od roku 1966.

Přepravili jsme pražské tramvaje do ruského Kurska

Na podzim loňského roku – v souvislosti s dodávkami nových tramvají typu Škoda 15 T ForCity – přikročil Dopravní podnik hlavního města Prahy k rozsáhlému odprodeji nadbytečných tramvají typu T3SUCS dodávaných ještě v průběhu osmdesátých let minulého století. Tato vozidla z produkce smíchovské Tatry jsou dnes již fyzicky, ale především morálně zastaralá, a to díky vysoké podlaze a nehospodárné zrychlovačové výzbroji. Není proto nutné je nadále držet v provozním stavu, když je má dopravce čím nahradit. Na druhou stranu je o tyto osvědčené a spolehlivé tramvajové vozy stále velký zájem u provozovatelů z řady měst bývalého Sovětského svazu, pro které i dnes znamenají výrazné zvýšení úrovně technického stavu vozidlového parku.

Cestování bez sběrače

Loňská vlna odprodejů znamenala změnu „domova“ pro celkem 62 tramvají. Větší část zamířila na Ukrajinu: třicet vozidel odebralo město Charkov, deset kusů hlavní město Kyjev, devět černomořský přístav Oděsa a tři centrum těžkého průmyslu Krivoj Rog. Zbývajících deset tramvají zamířilo do ruského Kurska. A právě tato poslední desítka je zajímavá i z pohledu společnosti ČD Cargo, protože jako jediné byly k novému provozovateli přepraveny po železnici. Ostatní se do ukrajinských měst dostaly na běžných silničních návěsových soupravách ukrajinských autodopravců, jejichž cenové úrovni bohužel železnice není schopna konkurovat.

Zmíněných deset tramvají pro ruského příjemce bylo odesláno ve dvou skupinách, vždy po pěti vozech. Nakládka proběhla ve stanici Praha-Libeň, a to ve dnech 5. a 6. listopadu (první pětice evidenčních čísel 7108, 7118, 7131, 7178, 7238) a 7. listopadu (druhá pětice evidenčních čísel 7084, 7130, 7140, 7141, 7239). Pro přepravu na normálním rozchodu byly použity běžné plošinové vozy řady Res, pro každou tramvaj jeden. Vozy měly pro přepravu demontován pantografový sběrač proudu, který byl uložen v prostoru pro cestující.

V Kursku jezdí tramvaje od roku 1898

Město Kursk leží na východě Ruska a je správním střediskem Kurské oblasti. V roce 2010 mělo 415 tisíc obyvatel. Kursk je stanicí na železniční magistrále spojující Moskvu, Charkov a Krym; zastavuje zde hodně rychlíků spojující Moskvu či Petrohrad s celou východní Ukrajinou. Méně frekventovaná je pak trať (Kyjev) – Lvov – Voroněž. V okolí města proběhla během druhé světové války v roce 1943 největší tanková bitva v dějinách.

Historie tramvají v Kursku sahá do roku 1895, kdy bylo rozhodnuto postavit koněspřežnou tramvaj. Město obdrželo dvě nabídky: místního podnikatele I. A. Lichačeva a německé firmy Siemens & Halske, ovšem obě na vybudování tramvaje elektrické. Vybrána byla první z nich a první zkušební jízdy se konaly na trati 11. dubna 1898. Slavnostní otevření tramvajové tratě se konalo 18. dubna 1898. Trať měřila 4,9 km a bylo na ní třináct zastávek. Tento systém přežil bez větších změn až do šedesátých let 20. století, kdy byla zahájena výstavba nových tratí, která trvala až do poloviny let osmdesátých. V té době dosáhla délka sítě 40 kilometrů a v tomto rozsahu je provozována dodnes. Po této síti jezdí šest linek, označených čísly 1 až 5 a 8, o celkové délce 105 km.

Prvními vozidly byly dvounápravové tramvaje, první vozy typu T3 (SU) ze smíchovské Tatry obdržel místní dopravní podnik v roce 1966. Na ně později navázal typ T6B5 téhož výrobce. Zatím posledním přírůstkem vozidlového parku je jediný kus tramvaje typu 71-403 ruského výrobce Uraltransmaš z Jekatěrinburgu. Současný vozidlový park před dodáním vozů z Prahy čítal 24 vozů typu T3SU, 75 typu T6B5 a jeden zmíněného typu 71-403, celkem tedy přesně sto tramvají.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika