Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

8.7.2016 – autor: REDAKCE

Evropská společnost pro financování železničních kolejových vozidel (EUROFIMA) loni uzavřela celkem 13 nových úvěrových smluv se čtyřmi akcionáři. Úspěchy si však připsali i její akcionáři a zároveň zákazníci – národní železniční podniky členských států.

Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

Belgická SNCB nasmlouvala úvěry ve výši 432 mil. CHF na pořízení 447 vozidel, Lucemburské CFL 87 mil. CHF na pořízení 66 elektrických motorových vozů a 46 osobních vozů. Švýcarské SBB si zajistily 304 mil. CHF na nákup elektrických jednotek. Rakouské ÖBB získaly 14 mil. CHF na posunovací lokomotivy a nákladní vagony. Všechny úvěrové smlouvy jsou podmíněny kofinancováním z vlastních zdrojů příjemce úvěru. Finanční hodnota loni uzavřených smluv dosáhla 837 mil. CHF, v přepočtu asi 20,7 mld. Kč.

Bilanční hodnota aktivních smluv na financování vozidel loni klesla o 15 % na 15,5 mld. CHF (cca 384 mld. Kč) a představovala 14 180 vozidel, z toho 3 151 nákladních vagonů pro rakouské ÖBB a bulharské BDŽ. Úvěrové smlouvy k 31. 12. 2015 přesáhly 69 % bilanční sumy společnosti. Nejvyšší podíl na čerpaných úvěrech drží italské FS s necelými 20%, nejméně naopak černohorské ŽPCG s 0,1%.

Největší podíl má DB a SNCF

EUROFIMA se sídlem ve švýcarské Basileji je multinárodní organizací. Jejími akcionáři a zároveň zákazníky jsou národní železniční podniky členských států, které si jejím prostřednictvím zajišťují výhodné finanční zdroje pro svůj investiční rozvoj. Největší podíl na akciovém kapitálu ve výši 22,6 % drží duálně francouzská SNCF a německá DB, nejnižší podíly 0,02 %, naopak dánská DSB, makedonská MŽT a norská NSB. České dráhy mají ve společnosti 1 % akcií.

EUROFIMA vznikla 20. listopadu 1956 na základě Úmluvy o založení společnosti ze dne 20. října 1955, podepsané členskými státy, a Dodatkového protokolu o zvláštních daňových výhodách švýcarské vlády k Úmluvě. Smlouva vstoupila v platnost 22. července 1959 a pro Českou republiku platí od 26. července 2002. Původně byla založena na 50 let. Rozhodnutím valné hromady z 1. února 1984 bylo období existence prodlouženo na dalších 50 let do roku 2056. Předmětem činnosti EUROFIMY je přispívat k rozvoji železniční dopravy v Evropě a podporovat národní železniční podniky v úsilí o obnovu a modernizaci železničních kolejových vozidel. Jejím hlavním benefitem  jsou úvěry s nízkou úrokovou sazbou. Letos v březnu hodnotila EUROFIMA svůj již 59. finanční rok.  

Na snímku člen představenstva ČD Roman Štěrba a šéf společnosti EUROFIMA Martin Fleischer během jednání valné hromady dne 18. března 2016 na londýnském nádraží St. Pancras.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajemČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem

8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika