Železničář / Zpravodajství / Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015
Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015
8.7.2016 – autor: REDAKCE
Evropská společnost pro financování železničních kolejových vozidel (EUROFIMA) loni uzavřela celkem 13 nových úvěrových smluv se čtyřmi akcionáři. Úspěchy si však připsali i její akcionáři a zároveň zákazníci – národní železniční podniky členských států.
Belgická SNCB nasmlouvala úvěry ve výši 432 mil. CHF na pořízení 447 vozidel, Lucemburské CFL 87 mil. CHF na pořízení 66 elektrických motorových vozů a 46 osobních vozů. Švýcarské SBB si zajistily 304 mil. CHF na nákup elektrických jednotek. Rakouské ÖBB získaly 14 mil. CHF na posunovací lokomotivy a nákladní vagony. Všechny úvěrové smlouvy jsou podmíněny kofinancováním z vlastních zdrojů příjemce úvěru. Finanční hodnota loni uzavřených smluv dosáhla 837 mil. CHF, v přepočtu asi 20,7 mld. Kč.
Bilanční hodnota aktivních smluv na financování vozidel loni klesla o 15 % na 15,5 mld. CHF (cca 384 mld. Kč) a představovala 14 180 vozidel, z toho 3 151 nákladních vagonů pro rakouské ÖBB a bulharské BDŽ. Úvěrové smlouvy k 31. 12. 2015 přesáhly 69 % bilanční sumy společnosti. Nejvyšší podíl na čerpaných úvěrech drží italské FS s necelými 20%, nejméně naopak černohorské ŽPCG s 0,1%.
Největší podíl má DB a SNCF
EUROFIMA se sídlem ve švýcarské Basileji je multinárodní organizací. Jejími akcionáři a zároveň zákazníky jsou národní železniční podniky členských států, které si jejím prostřednictvím zajišťují výhodné finanční zdroje pro svůj investiční rozvoj. Největší podíl na akciovém kapitálu ve výši 22,6 % drží duálně francouzská SNCF a německá DB, nejnižší podíly 0,02 %, naopak dánská DSB, makedonská MŽT a norská NSB. České dráhy mají ve společnosti 1 % akcií.
EUROFIMA vznikla 20. listopadu 1956 na základě Úmluvy o založení společnosti ze dne 20. října 1955, podepsané členskými státy, a Dodatkového protokolu o zvláštních daňových výhodách švýcarské vlády k Úmluvě. Smlouva vstoupila v platnost 22. července 1959 a pro Českou republiku platí od 26. července 2002. Původně byla založena na 50 let. Rozhodnutím valné hromady z 1. února 1984 bylo období existence prodlouženo na dalších 50 let do roku 2056. Předmětem činnosti EUROFIMY je přispívat k rozvoji železniční dopravy v Evropě a podporovat národní železniční podniky v úsilí o obnovu a modernizaci železničních kolejových vozidel. Jejím hlavním benefitem jsou úvěry s nízkou úrokovou sazbou. Letos v březnu hodnotila EUROFIMA svůj již 59. finanční rok.
Na snímku člen představenstva ČD Roman Štěrba a šéf společnosti EUROFIMA Martin Fleischer během jednání valné hromady dne 18. března 2016 na londýnském nádraží St. Pancras.
Další články této rubriky
Chystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku
19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »
Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled
16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »
Startuje další nostalgická sezona
14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »