Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

8.7.2016 – autor: REDAKCE

Evropská společnost pro financování železničních kolejových vozidel (EUROFIMA) loni uzavřela celkem 13 nových úvěrových smluv se čtyřmi akcionáři. Úspěchy si však připsali i její akcionáři a zároveň zákazníci – národní železniční podniky členských států.

Představitelé EUROFIMY bilancovali rok 2015

Belgická SNCB nasmlouvala úvěry ve výši 432 mil. CHF na pořízení 447 vozidel, Lucemburské CFL 87 mil. CHF na pořízení 66 elektrických motorových vozů a 46 osobních vozů. Švýcarské SBB si zajistily 304 mil. CHF na nákup elektrických jednotek. Rakouské ÖBB získaly 14 mil. CHF na posunovací lokomotivy a nákladní vagony. Všechny úvěrové smlouvy jsou podmíněny kofinancováním z vlastních zdrojů příjemce úvěru. Finanční hodnota loni uzavřených smluv dosáhla 837 mil. CHF, v přepočtu asi 20,7 mld. Kč.

Bilanční hodnota aktivních smluv na financování vozidel loni klesla o 15 % na 15,5 mld. CHF (cca 384 mld. Kč) a představovala 14 180 vozidel, z toho 3 151 nákladních vagonů pro rakouské ÖBB a bulharské BDŽ. Úvěrové smlouvy k 31. 12. 2015 přesáhly 69 % bilanční sumy společnosti. Nejvyšší podíl na čerpaných úvěrech drží italské FS s necelými 20%, nejméně naopak černohorské ŽPCG s 0,1%.

Největší podíl má DB a SNCF

EUROFIMA se sídlem ve švýcarské Basileji je multinárodní organizací. Jejími akcionáři a zároveň zákazníky jsou národní železniční podniky členských států, které si jejím prostřednictvím zajišťují výhodné finanční zdroje pro svůj investiční rozvoj. Největší podíl na akciovém kapitálu ve výši 22,6 % drží duálně francouzská SNCF a německá DB, nejnižší podíly 0,02 %, naopak dánská DSB, makedonská MŽT a norská NSB. České dráhy mají ve společnosti 1 % akcií.

EUROFIMA vznikla 20. listopadu 1956 na základě Úmluvy o založení společnosti ze dne 20. října 1955, podepsané členskými státy, a Dodatkového protokolu o zvláštních daňových výhodách švýcarské vlády k Úmluvě. Smlouva vstoupila v platnost 22. července 1959 a pro Českou republiku platí od 26. července 2002. Původně byla založena na 50 let. Rozhodnutím valné hromady z 1. února 1984 bylo období existence prodlouženo na dalších 50 let do roku 2056. Předmětem činnosti EUROFIMY je přispívat k rozvoji železniční dopravy v Evropě a podporovat národní železniční podniky v úsilí o obnovu a modernizaci železničních kolejových vozidel. Jejím hlavním benefitem  jsou úvěry s nízkou úrokovou sazbou. Letos v březnu hodnotila EUROFIMA svůj již 59. finanční rok.  

Na snímku člen představenstva ČD Roman Štěrba a šéf společnosti EUROFIMA Martin Fleischer během jednání valné hromady dne 18. března 2016 na londýnském nádraží St. Pancras.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 5

Další články této rubriky

Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44

10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »

Středočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlakůStředočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlaků

6.3.2025 - Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily parametry soutěže na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy od prosince 2029. Zadavatelé předpokládají, že zakázka dosáhne hodnoty téměř 142 miliard… »

Podporujeme odborné vzdělávání našich budoucích mechanikůPodporujeme odborné vzdělávání našich budoucích mechaniků

2.3.2025 - Koncem ledna jsme se společně se žáky, našimi budoucími mechaniky kolejových vozidel, vypravili do Výukového a výzkumného centra v dopravě Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Pracovníci ze sekce kolejových vozidel a z… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika