Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Před půl stoletím dorazily první Sergeje

Před půl stoletím dorazily první Sergeje

7.4.2016 – autor: REDAKCE

Před 50 lety převzaly bývalé Československé státní dráhy první ruské dieselové lokomotivy, kterým se začalo říkat Sergej. První stroj ČSD převzaly 18. března 1966 ve Zvolenu. V dalších letech Sověti do bývalého Československa dodali celkem 601 těchto mohutných mašin, z toho 599 jich používaly právě ČSD.

Před půl stoletím dorazily první Sergeje

Ačkoli Sergeje, řada T 679.1 nebo T 679.5 a později 781, nebyly kdysi příliš populární, v posledních dvou desetiletích se staly ikonickými stroji. Jejich malá popularita měla hned několik důvodů: Po roce 1968 se staly symbolem sovětské okupace a vlivu Sovětského svazu u nás. S tím jsou spojené také legendy o tom, že naše lokomotivka ČKD nesměla vyrábět výkonné motorové lokomotivy, které byly dovezeny právě ze Sovětského svazu.

Dalším důvodem byl značný vliv Sergejů na plošné a rychlé rušení parní trakce a jejich ohromné rozšíření na všechny tratě od Chebu po Černou na Tisou. V jízdním řádu 1969/70 stály krátce dokonce v čele legendárního Západního expresu místo slavných parních rychlíkových lokomotiv albatros. A v neposlední řadě to byla i jejich hlučnost, především u prvních strojů z 60. let, které byly za rozjezdu slyšet i na vzdálenost několika kilometrů. Problémem byl i negativní vliv na tratě s četnými malými oblouky.

Poslední ze Sergejů u nás dojezdil před 14 lety na Sokolovsku, kde dopravovaly uhelné vlaky do bavorské elektrárny Arzbergu. Dnes je u nás možné tyto silné dieselelektrické lokomotivy obdivovat pouze v muzeu nebo při nostalgických jízdách, například v Lužné u Rakovníka nebo při některých železničních oslavách. 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika