Železničář / Zpravodajství / Před půl stoletím dorazily první Sergeje
Před půl stoletím dorazily první Sergeje
7.4.2016 – autor: REDAKCE
Před 50 lety převzaly bývalé Československé státní dráhy první ruské dieselové lokomotivy, kterým se začalo říkat Sergej. První stroj ČSD převzaly 18. března 1966 ve Zvolenu. V dalších letech Sověti do bývalého Československa dodali celkem 601 těchto mohutných mašin, z toho 599 jich používaly právě ČSD.
Ačkoli Sergeje, řada T 679.1 nebo T 679.5 a později 781, nebyly kdysi příliš populární, v posledních dvou desetiletích se staly ikonickými stroji. Jejich malá popularita měla hned několik důvodů: Po roce 1968 se staly symbolem sovětské okupace a vlivu Sovětského svazu u nás. S tím jsou spojené také legendy o tom, že naše lokomotivka ČKD nesměla vyrábět výkonné motorové lokomotivy, které byly dovezeny právě ze Sovětského svazu.
Dalším důvodem byl značný vliv Sergejů na plošné a rychlé rušení parní trakce a jejich ohromné rozšíření na všechny tratě od Chebu po Černou na Tisou. V jízdním řádu 1969/70 stály krátce dokonce v čele legendárního Západního expresu místo slavných parních rychlíkových lokomotiv albatros. A v neposlední řadě to byla i jejich hlučnost, především u prvních strojů z 60. let, které byly za rozjezdu slyšet i na vzdálenost několika kilometrů. Problémem byl i negativní vliv na tratě s četnými malými oblouky.
Poslední ze Sergejů u nás dojezdil před 14 lety na Sokolovsku, kde dopravovaly uhelné vlaky do bavorské elektrárny Arzbergu. Dnes je u nás možné tyto silné dieselelektrické lokomotivy obdivovat pouze v muzeu nebo při nostalgických jízdách, například v Lužné u Rakovníka nebo při některých železničních oslavách.
Další články této rubriky
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »
Bohumín se stal centrem pravidelných obnov osobních vozů
28.9.2024 - Středisko údržby Bohumín začalo už na podzim minulého roku provádět pravidelné obnovy osobních vozů. Do té doby byla činnost servisu v tomto středisku zaměřena především na základní nižší stupně údržby a korektivní… »
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 - Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou… »