Železničář / Zpravodajství / Před půl stoletím dorazily první Sergeje
Před půl stoletím dorazily první Sergeje
7.4.2016 – autor: REDAKCE
Před 50 lety převzaly bývalé Československé státní dráhy první ruské dieselové lokomotivy, kterým se začalo říkat Sergej. První stroj ČSD převzaly 18. března 1966 ve Zvolenu. V dalších letech Sověti do bývalého Československa dodali celkem 601 těchto mohutných mašin, z toho 599 jich používaly právě ČSD.

Ačkoli Sergeje, řada T 679.1 nebo T 679.5 a později 781, nebyly kdysi příliš populární, v posledních dvou desetiletích se staly ikonickými stroji. Jejich malá popularita měla hned několik důvodů: Po roce 1968 se staly symbolem sovětské okupace a vlivu Sovětského svazu u nás. S tím jsou spojené také legendy o tom, že naše lokomotivka ČKD nesměla vyrábět výkonné motorové lokomotivy, které byly dovezeny právě ze Sovětského svazu.
Dalším důvodem byl značný vliv Sergejů na plošné a rychlé rušení parní trakce a jejich ohromné rozšíření na všechny tratě od Chebu po Černou na Tisou. V jízdním řádu 1969/70 stály krátce dokonce v čele legendárního Západního expresu místo slavných parních rychlíkových lokomotiv albatros. A v neposlední řadě to byla i jejich hlučnost, především u prvních strojů z 60. let, které byly za rozjezdu slyšet i na vzdálenost několika kilometrů. Problémem byl i negativní vliv na tratě s četnými malými oblouky.
Poslední ze Sergejů u nás dojezdil před 14 lety na Sokolovsku, kde dopravovaly uhelné vlaky do bavorské elektrárny Arzbergu. Dnes je u nás možné tyto silné dieselelektrické lokomotivy obdivovat pouze v muzeu nebo při nostalgických jízdách, například v Lužné u Rakovníka nebo při některých železničních oslavách.
Další články této rubriky
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »
SŽ vybrala stavitele první části rychlotrati Brno - Přerov
25.4.2025 - Modernizace první části trati z Brna do Přerova začíná, Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun podaly společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Stavba… »
Ve Studénce začala stavba podjezdu pod koridorem
22.4.2025 - Bezmála po deseti letech od tragického střetu Pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, při němž zemřeli tři lidé a další včetně strojvedoucího se vážně zranili, začala koncem března stavba… »