Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Požár bohumínského stavědla znehybnil desítky vlaků

Požár bohumínského stavědla znehybnil desítky vlaků

7.3.2016 – autor: MARTIN HARÁK, MARTIN NAVRÁTIL, foto POŽÁRY.CZ

Středu 10. února si budou dlouho pamatovat nejen bohumínští železničáři. Kolem půl desáté večer došlo k rozsáhlému požáru, který zničil zabezpečovací zařízení ESA 11. Jeho prostřednictvím výpravčí zabezpečují a řídí provoz ve stanici Bohumín. Z tohoto významného uzlu se rázem stalo paralyzované a na čas neprůjezdné nádraží. Protože požár uvěznil v bohumínském depu nemálo lokomotiv a souprav včetně dvou Pendolin, dispečeři, strojmistři a řada dalších zaměstnanců Českých drah museli prokázat vrcholnou operativnost, aby je vysvobodili a také urychleně připravili provizorní varianty řešení náhradní přepravy cestujících.

Požár bohumínského stavědla znehybnil desítky vlaků

Okolo půl desáté večerní se vraceli dva strojvedoucí od bohumínské opravny pantografových jednotek na pracoviště strojmistrů, aby ukončili své směny. Při chůzi si všimli velkého ohnivého záblesku nedaleko spínací stanice bohumínského depa, který zapálil suchou trávu v jejím okolí. Pohotově zalarmovali strojmistry, kteří prostřednictvím elektrodispečera v Ostravě zajistili vypnutí napájení trolejového vedení nejen v depu, ale i v celém obvodu stanice Bohumín. Pro oba strojmistry – Česlava Kafku a Dalibora Vojáčka – nastala jedna z jejich nejkrušnějších směn. Vysoké napětí proniklo po kabelech do technologických a dopravních místností ústředního stavědla, kde zničilo kabelizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení a způsobilo další řetězce zkratů a požárů. Bohumínské nádraží ve chvilce zcela potemnělo.

Pomoc přijela z Prahy, osobáky nahradily autobusy

Zatímco se činili hasiči, rozdrnčely se telefony dispečerů. V prvních hodinách scházely informace o tom, co se stalo a na jak dlouho. Síťový dispečink osobní dopravy okamžitě zajišťoval odklony nočních rychlíků z Polska a ze Slovenska přes Český Těšín a dále přes Havířov do Ostravy. V hale Technicko-hygienické údržby (THÚ) zůstalo uvězněno několik souprav včetně dvou Pendolin. Další z otázek bylo, jak zajistit ranní vlaky. Do Ostravy proto byly narychlo vyslány dvě náhradní soupravy – po jednom ­CityElefantu a railjetu, které nahradily Pendolina na vlacích do Prahy. Ostravské regionální obchodní centrum (ROC) se postaralo o zajištění autobusů pro překrytí ramene Dětmarovice – Bohumín – Ostrava hlavní nádraží. Stále se nevědělo, jaký rozsah škod požár napáchal a kdy budou vlaky alespoň v omezeném režimu jezdit.

Následujícího dne dopoledne se podařilo obě Pendolina z obvodu „vyprostit“ a přepravit nezávislou trakcí na ostravské hlavní nádraží k dalšímu nasazení na plánované vlaky. V odpoledních hodinách se navíc podařilo uvolnit lokomotivu řady 380 i dva brněnské elektrické stroje řady 362, tři CityElefanty a další soupravy. Teprve poté mohly být výhybky uzamčeny a Bohumínem začaly projíždět alespoň nákladní vlaky, ovšem s nemalými zpožděními způsobenými nefunkčními přejezdy. Týž den se dohodlo, že regionální doprava se bude řešit náhradní autobusovou dopravou, která bude jezdit kyvadlově, protože čekání vlaků na autobusy by tam znamenalo značná zpoždění. Čili kyvadlové autobusy mezi Karvinou a Ostravou, každých 15 minut, o víkendu 20 minut. V pátek 12. února dopoledne vyjela na zkušební jízdu jednotka řady 460, aby ověřila jízdní dobu v úseku Dětmarovice – Bohumín – Ostrava hl. n. se všemi omezeními. Pak byl zpracován návrh výlukového jízdního řádu regionální dopravy. Osobní vlaky se na tento úsek v plném rozsahu vrátily ve středu ­17. února.

Definitivní zabezpečovací zařízení má být spuštěno až v prosinci

Výlukový jízdní řád platí dosud a zůstane i v platnosti do doby, než se podaří odstranit pomalé jízdy přes přejezdy a zpravování PV- a V-rozkazy. Jakmile se – po provizorní aktivaci přejezdů – povede snížit zpoždění na trase pod pět minut, bude možno osobní vlaky vrátit do původních tras. V tuto chvíli se v Bohumíně pracuje na aktivaci provizorního zabezpečovacího zařízení, které pokryje nejnutnější rozsah dopravy stanice (předpoklad je do konce března 2016). Návrat do původního stavu před požárem s definitivním zařízením je však otázkou dlouhých měsíců, dodavatel AŽD Praha odhaduje reálný termín k začátku platnosti příštího jízdního řádu.

Opatření v dálkové dopravě:

▪ Provoz ve stanici Bohumín a na přilehlých úsecích je velmi omezen.

▪ Zajištěna náhradní autobusová doprava za vybrané vlaky mezi stanicemi Karviná hl.n. – Bohumín – Ostrava hl.n.

▪ Vlaky SC 516, SC 512, SC 510, SC 511, SC 515, SC 517 jsou odřeknuty v úseku Bohumín – Ostrava hl.n. a zpět

▪ Vlaky Ex, EC Praha – Ostrava - Žilina a zpět stejně jako vlaky linky SC Praha – Ostrava – Košice a zpět jsou vedeny v úseku Ostrava hl.n. - Český Těšín a zpět odklonem přes Havířov. Vlaky nejedou přes stanice Bohumín a Karviná hl.n.

▪ Vlaky linky R Brno – Bohumín a zpět jsou v úseku Ostrava hl.n.– Bohumín a zpět odřeknuty a nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku Ostrava hl.n. - Bohumín a zpět.

▪ Od 16. února 2016 jedou vlaky EC 102, EC 103, EC 104, EC 105 a vlaky EC 130, EC 131 po své plánované trase (odklon vlaku je zrušen). Zpoždění vlaku za úsekem s omezením se může zvýšit o cca 20 – 30 min.

▪ Vlaky Ex 100 a Ex 101 jsou v úseku Ostrava hl.n. – Bohumín a zpět odřeknuty.

▪ Vlaky linky EC Praha – Warszawa jsou vedeny v úseku Ostrava hl.n. – Chalupki a zpět odklonem, vlaky nezastavují ve stanici Bohumín.

▪ Noční vlaky EN 402, EN 403, EN 404, EN 405, EN 406, EN 407, R 408, R 409, EN 442, EN 443, EN 444, EN 445 jedou ve své pravidelné trase, za úsekem s omezením může dojít ke zvýšení zpoždění o cca 20 – 30 min. Vlaky EN 444, 442 a 443 jedou odklonem přes Havířov, vlak EN 444 jede z důvodu vysokého zpoždění mimo stanici Přerov, cestující z Přerova mohou využít IC 552, který do Prahy přijíždí záhy za zpožděným vlakem EN 444.

▪ Vlaky EN 404, EN 407, EN 409 mohou odjet ze stanice Bohumín ihned po nástupu a výstupu cestujících ve směru Ostrava hl.n.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.8

Další články této rubriky

Na IV. koridoru se rodí obří stavbyNa IV. koridoru se rodí obří stavby

27.5.2020 - Zřejmě na žádné jiné dopravní stavbě v Česku se v současné době nepracuje více, než je tomu v případě čtvrtého tranzitního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Staví se totiž hned na třech dlouhých úsecích a na… »

Stavební práce u Šakvic pokračujíStavební práce u Šakvic pokračují

20.5.2020 - Po zimní přestávce se opět rozeběhly stavební práce na modernizaci, ale především elektrizaci železniční tratě z koridorové stanice Šakvice do nedalekých Hustopečí u Brna. »

Ostravské hlavní nádraží má nové eskalátoryOstravské hlavní nádraží má nové eskalátory

19.5.2020 - Na konci dubna začal na ostravském hlavním nádraží zkušební provoz čtyř nových eskalátorů, které umožní pohodlnější přístup z odbavovací haly do nadchodu spojujícího jednotlivá nástupiště. Nové schody se stavěly od… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika