Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Posádky vlaků vyšší kvality dostaly posilu z regionů

Posádky vlaků vyšší kvality dostaly posilu z regionů

9.1.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Snahou Českých drah je dostat na vlaky vyšší kvality personál, který je po odborné, jazykové a prozákaznické stránce na vysoké úrovni. Z toho důvodu se konala na konci minulého roku v Chebu, Praze a Valašském Meziříčí tříkolová výběrová řízení, do nichž se mohli přihlásit všichni zájemci o tuto náročnou práci. Pro řadu zaměstnanců ČD se jednalo o atraktivní příležitost ke kariérnímu vzestupu. Komise hodnotila nejen jejich znalosti, ale i vzhled a slovní projev.

Posádky vlaků vyšší kvality dostaly posilu z regionů

Kdo chce pracovat jako vlakvedoucí ve vlaku EuroCity, musí se umět domluvit buď anglicky, nebo německy. To je základní pravidlo, které zohledňovala komise při výběrovém řízení na nové vlakové čety do spojů vyšší kvality loni v říjnu a v listopadu. Kritérií ale bylo samozřejmě více. V komisi, která měla nelehký úkol na starosti, zasedali odborníci Českých drah včetně ředitele VDOD Petra Barocha. 

Uchazeči se prezentovali v modelových situacích

„Nedílnou součástí výběrového řízení byla i odborná zkouška, kde zaměstnanci museli dokázat, že ovládají předpisy a tarif Českých drah, a také zákaznický pohovor. U pohovoru jsme zjišťovali takzvanou přidanou hodnotu, kterou každý jednotlivec vládne v menší nebo větší míře. Jedním z důležitých aspektů byla schopnost asertivity například při mimořádné události, v případě nezařazení vozu první třídy nebo i při nehodě. Zkusili jsme nastínit různé modelové situace a současně jsme po našich průvodčích a vlakvedoucích chtěli například ukázku hlášení příjezdu vlaku do stanice či jeho zpoždění,“ popisuje průběh výběrového řízení ředitel Petr Baroch.

Komise se jednoznačně shodla na tom, že sebelepší vlak nezachrání špatně se chovající či reagující člen vlakového doprovodu. „České dráhy se obecně posuzují nejen podle kvality vozidlového parku, ale především podle jeho personálu. Proto doplňujeme stavy na vlacích vyšší kvality, tedy spojích EuroCity, InterCity, Expres, EuroNight a SuperCity, právě těmito lidmi, kteří přicházejí z regionální nebo běžné rychlíkové dopravy,“ dodává Petr Baroch. Komise hodnotila rovněž celkový vzhled zaměstnanců, jejich upravenost a výběr oděvu, ale také slovní projev. Uchazeči měli vyjádřit, proč pracují na železnici a co je na této práci baví. 

Když je personál příjemný, ani zpoždění tolik nevadí

„Cestující většinou akceptují třeba i velké zpoždění vlaku, když je v doprovodu příjemný zaměstnanec, který umí leckdy dusnou atmosféru odstranit třeba jen správným a vstřícným chováním a hlavně cestující ve vlaku průběžně a správně informuje. To každý uvítá,“ říká vedoucí RCVD Valašské Meziříčí Zdeněk Furmánek. Vybrané posádky z Valašského Meziříčí navíc od jízdního řádu 2014 úplně poprvé v historii ČD zajišťují práci na vlakových četách ve spojích kategorie EuroCity a Expres. „Pro námi vybrané lidi to bude nejen profesní, ale i finanční postup, který si určitě zaslouží,“ dodává Furmánek.

Hlavní kontrolorka Českých drah Petra Kloknerová doplňuje, že je vynikající, když regionální průvodčí a vlakvedoucí dovedou přenést své zkušenosti i do vlaků vyšší kvality. „Většina lidí, kteří se hlásí do výběrových řízení, má jasnou představu, co chce dělat a také jaký očekává kariérní postup. Oceňuji i jejich odvahu přihlásit se na trochu jiný druh práce, kde se vyžadují vyšší nároky.“ 

Valaši míří do EuroCity

Daniel Šín z RCVD Brno, který jezdí jako vlakvedoucí na osobních vlacích a rychlících, má touhu se na vlacích vyšší kvality setkávat se širším spektrem cestujících. „Na regionálních spojích se setkávám spíše s tuzemskou klientelou, u vlaků vyšší kvality je běžné obsluhovat lidi z celého světa. Baví mě cizí jazyky a rád s lidmi komunikuji, proto jsem se do výběrového řízení přihlásil. Jsem připraven i na krizové situace ve vlaku a myslím, že je umím zvládat.“ Mladého kolegu doplnila průvodčí z Valašského Meziříčí Daniela Pítrová, která doprovází vlaky již dvanáctým rokem.

„Jsem potěšena, že i Valaši budou jezdit na vlacích vyšší kvality, proto bych tento tým ráda doplnila. Mám již zkušenosti s dálkovou dopravou, takže si dovedu poměrně reálně představit, jak vypadá situace v přeplněném EuroCity. Jinak si myslím, že cestující jsou v podstatě všude stejní. Pokaždé se k nim musí přistupovat jako k zákazníkům a vlakový doprovod by měl každému z nich umět podat pomocnou ruku. Na vlacích vyšší kvality mě mimo jiné láká, že cestující kladou větší požadavky na vlakový doprovod. Pro mě osobně je to výzva. Ráda s cestujícími komunikuji a pomáhám jim řešit problémy související s cestováním. Strach z cizinců opravdu nemám, protože jsem na tyto cestující zvyklá z vnitrostátních rychlíkových spojů,“ dodává.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajemČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem

8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika