Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Porážíme kamiony v převozu dřeva z Jesenicka

Porážíme kamiony v převozu dřeva z Jesenicka

21.3.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Malebná oblast Jeseníků je velkou zásobárnou dřeva, které zpracovává řada lesních závodů jak v Česku, tak v zahraničí. Pro tyto firmy je základním dopravním prostředkem do vnitrozemí a dále do zahraničí železnice. To je velká příležitost i pro ČD Cargo, přesněji pro zaměstnance olomoucké provozní jednotky.

Porážíme kamiony v převozu dřeva z Jesenicka

Většina vytěženého dřeva na Jesenicku směřuje do Rakouska a také Itálie. Jistá část se distribuuje i po České republice. ČD Cargo zde nakládá na své vozy z hlediska komoditní skladby dřevo v první řadě. „Většinou jde o takzvanou kulatinu neboli kmeny, které přepravujeme z horských oblastí směrem do Zábřehu na Moravě. Odtud se vozy řadí do souprav vedených elektrickými lokomotivami směřujících dále do vnitrozemí a také zahraničí,“ říká Milan Pospíšilík z ČD Cargo a dodává, že těžba dřeva navíc zaměstnává velkou část populace tohoto velmi chudého kraje, kde nezaměstnanost dosahuje pětadvaceti procent. 

Díky horskému terénu je přeprava po silnicích moc drahá

A proč se vlastně železnice vyplácí více než dnes tak rozšířená přeprava silničními kamiony? Podle Milana Pospíšilíka je odpověď vcelku jednoduchá. „Jesenicko je velmi hornatá oblast, kde většinu trasy musí jet nákladní automobily například se zařazeným druhým rychlostním stupněm, což pochopitelně enormně zvyšuje spotřebu nafty. Navíc se po dráze přepraví najednou víc zboží než v jednom kamionu, což je logické.“

Vedoucí provozního pracoviště Zábřeh na Moravě Pavel Janů konkretizuje přepravy následně: „Dřevo vozíme především ve vozech řady Eas. Důvod je nasnadě. Nakládka do uhláků je jednodušší a samotná přeprava bezpečnější. Po samotném naložení stáhneme náklad v horní části úvazy a je tak díky pevným bočnicím perfektně fixován a nehrozí mu vypadnutí.“ 

V zimě čtyři vozy, v létě i deset

Dřevo se na Jesenicku nakládá hned v několika stanicích – v Rudě nad Moravou, Hanušovicích, Starém Městě pod Sněžníkem, Podlesí, Jindřichově na Moravě, Ostružné, Lipové Lázních a také v samotném Jeseníku. Dále se nakládá například ve stanicích Vápenná, Žulová, Velká Kraš a Javorník ve Slezsku. Nákladní soupravy jsou složené maximálně z motorové lokomotivy řady 753 a pěti vozů. „Jde o řazení za optimálního počasí, v zimě vozíme najednou třeba jen čtyři vozy nebo se soupravy spojují tak, aby na čele a konci vlaku byla jedna lokomotiva. Maximální počet nákladních vozů je v tomto případě deset. Možná se to někomu bude zdát málo, ale na Jesenicku jsou obrovská převýšení, kde má co dělat i osobní souprava,“ vysvětluje Pavel Janů.

Vlastní nakládku dřeva do přistavených vozů si zabezpečují soukromé lesní závody samy. Pavel Janů na závěr popisuje organizaci přepravy: „Podle dohody s lesníky přistavíme vozy do určené stanice a během 24 hodin si je musí vlastní silou naložit a náklad upevnit. Naši lidé jen náklad zkontrolují a odvezou. Vozmistr v Hanušovicích kontroluje stav vozů ložených dřevem po technické stránce, zbývající místa musí zabezpečit pouze vlakvedoucí s posunovačem.“

Kde se na Jesenicku nakládá do vozů ČD Cargo dřevo

• Ruda nad Moravou
• Hanušovicice
• Staré Město pod Sněžníkem
• Podlesí
• Jindřichov na Moravě
• Ostružná
• Lipová Lázně
• Jeseník
• Vápenná
• Žulová
• Velká Kraš
• Javorník ve Slezsku
• Písečná
• Mikulovice
• Zlaté Hory


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika