Železničář / Zpravodajství / Poničené Pendolino je zpátky doma
Poničené Pendolino je zpátky doma
27.4.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Zpět do České republiky se po roce a půl vrátily dva opravené vozy z jednotky Pendolino 680.003. Ty byly poničeny při tragické nehodě na přejezdu u Studénky v červenci 2015. Cesta speciálně sestavené brzdicí soupravy trvala tři dny.

Pražské depo kolejových vozidel Českých drah přivítalo v pátek 30. března dva opravené vozy jednotky Pendolino 680.003, které byly poškozené při srážce s kamionem na přejezdu u Studénky. Kompletní flotila Pendolin národního dopravce vyjede na koleje během července, většina z nich už bude mít za sebou redesign.
Těsně před odjezdem si oba vozy při kontrolním dnu ve strojírnách Alstomu v italském Saviglianu zkontrolovali specialisté Českých drah. „Oba vozy byly hotové. Technici jen nemohli provést zkoušku vysokého napětí, což nejde vyzkoušet na nekompletní jednotce, a nešlo ani vyzkoušet spojení se zbylou částí jednotky, protože v Itálii už žádnou podobného typu nemají. Dále kvůli u nás probíhajícímu redesignu Pendolin neinstalovali to, co jsme nechtěli, tedy novou poslední vrstvu podlahy, sedačky a stolky,“ vysvětlil Michal Šimandl z odboru správy a údržby kolejových vozidel ČD. „Poté, co bude dokončen v polovině dubna redesign jednotky 680.002, zastavíme práce na vyvazovací opravě šestky, prohodíme části souprav šestky a trojky a vyjdou nám konečně dvě ucelené soupravy,“ upřesnil Šimandl s tím, že v provozu je souprava složená ze zbylé části 003 a 006. „Poté si omlazovací kúru dopřeje jednotka 680.006, teprve pak přijde na řadu 003. Mezitím přijedou do Prahy specialisté Alstomu a pomohou nám s oživením kompletní 003. Provedou se předepsané kontroly a revize včetně technickobezpečnostní zkoušky. Musíme počkat na průkazy způsobilosti od Drážního úřadu.“ Omlazené Pendolino 680.003 se má na kolejích objevit v červenci.
Většina je nová
Italové museli vyrobit zcela novou skříň čelního trakčního vozu řady 682, zároveň pracovali i na vloženém vozu řady 082, který byl při střetu řazen za čelním vozem. Na vloženém voze bylo nutné opravit poničený rám dveří, který byl vyříznut z prvního trakčního vozu. Dále technici z Alstomu zavařili díry na skříni, nové jsou i jedny nástupní dveře a koberce na představku. Na čelním voze kromě hliníkové skříně září novotou i laminátové čelo, části interiéru, stanoviště strojvedoucího nebo spřáhla. „Na přezkoušení a opravu zamířily i některé technologické celky včetně měničů, rozvaděčů, systému naklápění, klimatizace, brzdového boxu nebo přepojovače. To poškozeno nebylo,“ vyjmenoval už před časem Šimandl. Tento model jednotky se už několik let nevyrábí, Alstom tedy musel zajistit dodávky původních dílů nebo adekvátní náhrady. Rekonstrukce by měla vyjít na zhruba 210 milionů korun.
Zatímco do Savigliana putovaly oba vozy po silnici na podvalníku, zpět do Čech přijely po vlastní ose, zařazené v brzdicí soupravě německého dopravce, který se na podobné transporty specializuje. Do provozní jednotky Praha-jih pražského depa kolejových vozidel ČD dorazilo opravené, ale nebržděné Pendolino uprostřed soupravy složené ze šesti brzdicích a krycích vozů. Hranice speciál překročil v Bad Schandau po cestě přes italské Tarvisio a rakouský Salcburk. Za oklikou stály především provozní a logistické důvody. Na českém území stála v čele vlaku lokomotiva řady 741.
Pendolino bylo poničeno 22. července 2015 při srážce s kamionem na přejezdu nedaleko nádraží u Studénky. Při tragédii zemřeli tři lidé a dalších dvacet bylo těžce zraněno, včetně strojvedoucího. Řidiče kamionu poslal v únoru 2016 soud na osm a půl roku za mříže.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »