Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Periodické opravy vozidel budou levnější o více než miliardu

Periodické opravy vozidel budou levnější o více než miliardu

26.7.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Zajistit údržbu a opravy rozsáhlého a rozmanitého vozidlového parku Českých drah není jednoduchá ani levná záležitost. Díky dobře nastavenému výběrovému řízení však lze uspořit nemalé prostředky. Příští čtyři roky bude tuto činnost zajišťovat sedm firem. Hodnota uzavřených smluv činí 5,3 miliardy korun, což je výrazně méně, než se čekalo.

Periodické opravy vozidel budou levnější o více než miliardu

Kromě pravidelné údržby v depech musí každé vozidlo po ujetí určitého počtu kilometrů projít periodickou opravou. Tyto opravy se vzhledem ke své technologické a časové náročnosti zpravidla odehrávají u specializovaných společností. Již na konci loňského července se proto začala připravovat veřejná soutěž na zajištění periodických hlavních oprav prakticky u všech trakcí hnacích vozidel a části parku osobních vozů pro následující čtyři roky. Otevřených soutěží se mohl účastnit každý zájemce, který splnil podmínky zadavatele. Cílem pro ČD byla samozřejmě co nejnižší cena za kvalitní práci.

Domácí i zahraniční uchazeči o zakázky

Žádosti o účast v soutěžích zaslalo během září 2011 celkem dvanáct firem. Některé z nich soutěžily o více zakázek, proto se celkový počet žádostí přiblížil stovce. Mezi nimi byly kromě tuzemských také společnosti ŽOS Vrútky, ŽOS Trnava a ŽOS Zvolen ze Slovenska a PESA Byd­goszcz z Polska. Společnostem, které splnily podmínky Českých drah a prošly kvalifikací, byly předány zadávací dokumentace a podmínky s výzvou na předložení nabídky.

„Podmínky pro účast v soutěži byly pro všechny domácí i zahraniční uchazeče nastaveny zcela shodně. Jde zejména o platební a záruční podmínky, opravné doby, ale i případné sankce,“ vysvětluje Martin Krejčí z Odboru centrálního nákupu a logistiky, který se na celé akci podílel. Nejvíce nabídek – šest – se týkalo oprav elektrických lokomotiv trakce 20, tedy střídavých. Následovaly opravy stejnosměrných lokomotiv s pěti nabídkami a vícesystémové se čtyřmi. V případě čtyř soutěží došlo k jejich zrušení. Zájemci totiž nabídli vyšší cenu, než zadavatel očekával (týkalo se i případů, kdy bylo podána více než jedna nabídka). Šlo o zakázky na opravu osobních modernizovaných vozů pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu, vozů pro rychlost 200 km/h a vozů lůžkových. Soutěže na opravu těchto čtyř kategorií proto byly vypsány znovu v polovině července.

Oproti očekávání vznikla úspora 1,2 miliardy korun

V průběhu prosince loňského roku byly nabídky otevírány a hodnoceny. Až do konce února letošního roku probíhala jednací kola, během kterých se tvrdě jednalo o cenách periodických oprav. V případě hnacích vozidel probíhala tři až čtyři jednací kola, u osobních vozů to byla dvě. Díky tomu se celková cena za opravy snížila z předpokládaných 6,5 miliardy korun na 5,3 miliardy. Rozsah oprav přitom zahrnuje také modernizace různého rozsahu, například úpravu lokomotiv na WTB komunikaci ve vratných soupravách nebo změny schváleného stavu ve formě zvyšování maximální rychlosti. Nejde tedy jen o udržování vozidel v provozu, ale o dílčí zlepšování jejich vlastností, využitelnosti nebo výbavy.

Nasmlouvaný rozsah oprav je maximální, to tedy znamená, že skutečné plnění za tuto dobu může být menší podle potřeb zadavatele. Novinkou oproti předchozím smlouvám na opravy je období jejich platnosti. Dříve byly uzavírány na tříleté období, nové smlouvy počítají s obdobím čtyřletým. Rozhodujícím faktorem při výběrovém řízení byla nejnižší nabídková cena. Uchazeči také museli zaručit pevné opravné doby a stejné záruční podmínky.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika