Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Pendolino do Tater vyzkoušeli novináři i celebrity

Pendolino do Tater vyzkoušeli novináři i celebrity

18.12.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Ještě před zahájením pravidelného provozu Pendolina na trase Praha – Košice od nového jízdního řádu měli zájemci o zbrusu nové destinace na Slovensku možnost absolvovat předpremiérovou jízdu a nanečisto si vyzkoušet, jak bude nové spojení fungovat. V pátek 5. prosince vyrazila jednotka 680.005 z pražského hlavního nádraží. Na své palubě hostila nejen organizační tým a zástupce Českých drah, ale i několik známých osobností. Pendolinem do Tater se vypravil například herec Vojta Kotek nebo Miss České republiky 2009 Aneta Vignerová.

Pendolino do Tater vyzkoušeli novináři i celebrity

Krátce před půl osmou ráno v pátek 5. prosince se první nástupiště pražského hlavní nádraží zaplnilo nezvykle velkým počtem fotografů a kameramanů. Přesně na čas, v 7.36, se dal do pohybu spoj SuperCity 503, jehož cílovou stanicí nebyla jako obvykle Ostrava hlavní nádraží, ale Košice. Poprvé v devadesátileté historii spojení Prahy s východním Slovenskem se na cestu vydala ucelená jednotka s aktivním naklápěním.

Cílem prezentační jízdy, nebo také „press tripu“, bylo ukázat, co vše nové spojení nabídne nejen českým a slovenským novinářům, ale také běžným cestujícím. Kromě prvních dvou vozů jednotky, jež byly určeny pro pozvané hosty, byla kapacita k dispozici v předprodeji několik dní před cestou. 

Zaujal palubní servis…

Jednou ze známých osobností na palubě byl herec Vojta Kotek, který k údivu bulvárních novinářů nejel dostát své pověsti snowboarďáka ze známého filmu, ale výlet do Tater pojal spíše komorně, bez sportovních ambicí. O to více využíval benefitů Pendolina v podobě prvotřídního bezdrátového připojení k internetu, unikátního palubního portálu nabitého muzikou, filmy a hrami nebo kvalitního občerstvení servírovaného až na místo. „Sice jsem k obědu čekal něco stylovějšího, například halušky s brynzou, ale klasická svíčková neměla chybu,“ ohodnotil úroveň cateringu.

Pro Anetu Vignerovou, modelku a Miss České republiky 2009, nebyla cesta Pendolinem zdaleka prvním zážitkem ve světě železnice. Vlak se pro ni stal zcela běžným dopravním prostředkem, při svých cestách za rodinou na Moravu preferuje právě vlajkovou loď Českých drah. „Je to pro mě pohodné a rychlé,“ svěřila se. Tentokrát měla ale unikátní možnost poznat cestování Pendolinem i z jiného úhlu pohledu. 

…i podmanivý pohled z kokpitu

Nevšedním zážitkem byla pro Anetu i Vojtu možnost návštěvy stanoviště strojvedoucího. Výhled z kokpitu si užívali na českém území sice v mlze, zato během maximální rychlosti 160 km/h. Za Žilinou se zase jelo podstatně pomaleji (traťová rychlost se tu pohybuje kolem stovky), ovšem pod vymetenou oblohou s nádherným výhledem na hřebeny Tater. Výhled čelním oknem na Kriváň byl opravdu fascinující.

Tou dobou byli na palubě také zástupci slovenských médií a partnerského dopravce ZSSK, po odjezdu ze Žiliny proběhla ve voze č. 2 improvizovaná tisková konference. České dráhy zastupoval ředitel Odboru obchodu osobní dopravy Jiří Ješeta, slovenského národního dopravce reprezentoval obchodní ředitel ZSSK Jozef Schmidt a ředitel úseku provozu Igor Krško.

Novinářské dotazy směřovaly zejména na předpokládanou obsazenost spojů, která má podle Jiřího Ješety dosáhnout 60–70 procent. Slovenská média také zajímalo, zda se kromě Pendolina na Slovensku objeví i novinka Českých drah pro dálkovou dopravu – railjet. Odpověď byla záporná. Kvůli tomu, že nákup dalších osmi railjetů neproběhl, sedm stávajících souprav neumožňuje pokrýt podle Jiřího Ješety i rameno do Bratislavy a Budapešti. Slovenští cestující ale mohou railjety využít při cestě do Vídně přes Břeclav.

Pendolino se objevilo na rozchodu 1 000 mm

Po zastavení v Ružomberku a Liptovském Mikuláši následovalo srdce slovenských velehor: Poprad-Tatry. Tady bylo Pendolino k dispozici všem zájemcům o jeho prohlídku od příjezdu ve 14.40 do 16.05, kdy vyrazilo do cíle – Košic. Domů se vrátilo následující den.

Cestující premiérové jízdy, kteří se rozhodli užít si tatranskou předvánoční atmosféru a vyrazili „električkou“ směr Starý Smokovec, se však s prestižním vlakem setkali i na rozchodu 1 000 mm. V rámci marketingové spolupráce obou dopravců a společné propagace novinky je totiž několik „električek“ řady 425 opatřeno reklamním polepem ztvárňujícím Pendolino pod Tatrami a pražským panoramatem poutajícím na nejrychlejší spojení obou destinací. Spolu s nabídkou pobytových balíčků zahrnujících zajímavé slevy v tatranských střediscích, respektive podobných lákadel pro cestující mířící Pendolinem ze Slovenska do Prahy, jde o největší benefit, kterým (vedle vysokého standardu na palubě) hodlají ČD i ZSSK oslovit zákazníky. Soudě podle zájmu, které Pendolino budilo při své první návštěvě pod Tatrami, jde o zajímavou alternativu cestování na Slovensko, která si svou klientelu určitě najde.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.33

Fotogalerie

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika