Železničář / Zpravodajství / Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku
Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku
12.3.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Třiapadesátikilometrová regionální trať Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče se nevyznačuje nijak výjimečnými terénními poměry. Málokdo by ji také označil za horskou dráhu a přece v zimě, zvláště při větru a čerstvém sněhu, se tu udržení provozu často zdá jako velice obtížný úkol. Není divu, dráha dosahuje nadmořské výšky až 680 metrů a v českém měřítku je rekordmanka, protože celkem čtyřikrát překonává evropské rozvodí. Se všemi nástrahami si však bez problémů poradily moderní RegioSpidery řady 841, které sem České dráhy nasadily s prosincovým novým jízdním řádem.
Vrcholový bod tratě se nalézá asi kilometr za Pustou Kamenicí zastávkou (681 m), podruhé přetnou koleje rozvodí u přejezdu silnice číslo 34 mezi Sádkem a Poličkou (576 m), dále v zastávce Pomezí (607,2 m) a počtvrté u podjezdu za Květnou (asi 590 m).
Trať je v současnosti celá dálkově řízená ze stanice Žďárec u Skutče. V minulých letech ji negativně proslavila změna dopravního konceptu – vyjma víkendů vlaky neobsluhují úsek Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče. Naopak pozitivem je, že nově motoráčky tvoří přípoje od rychlíků/k rychlíkům Praha – Brno ve Svitavách.
Nové motoráky díky výkonu hravě zvládají stoupání
Od loňského prosince na trať 261 DKV Česká Třebová nasazuje moderní RegioSpidery řady 841. K nezaplacení jsou v úseku mezi Svitavami a Pustou Kamenicí výkon a trakční vlastnosti. Díky výkonu 530 kW a pohonu na oba podvozky jsou Stadlery na táhlých stoupáních živější a rovněž při rozjezdech je tu oproti stávajícím Regionovám výrazný rozdíl.
Objevuje se zde vždy jeden z trojice turnusových vozů řady 841 skupiny 802, a to ve třetím dni oběhu. Motoráky dále zajišťují spoje z České Třebové do Lanškrouna a Zábřehu na Moravě s denním proběhem 378 km. Na poličské trati jediný dopolední pár vlaků 15326/15329 o víkendech jede pouze do Borové u Poličky, kam je o víkendu přípoj od Žďárce i Pardubic, ostatní míří do Pusté Kamenice. Ranní pár 15322/15327 (Pustá Kamenice – Polička) je v provozu v pracovní dny.
Pohodlí moderních vozů z Berlína kvitují i cestující. A jak je hodnotí strojvedoucí? „Kromě některých nedostatků – třeba složitější elektroniky, která neumožňuje příliš improvizací při závadách, anebo pomalejšího zavírání a otevírání dveří kvůli vysouvání schůdků, má RegioSpider oproti Regionovám jen samé výhody,“ popisuje strojvedoucí Josef Bouška. Trakční vlastnosti jsou podle něj vynikající. „I na podzimním spadaném listí je u řady 841 jistota, že neuvíznu. K dalším výrazným kladům patří kvalitní vypružení, čtyřnápravové podvozky, jež přinášejí jízdu bez rázů. Cestující oceňují klimatizaci, strojvedoucí prostorné a kvalitně vytápěné stanoviště,“ vypočítává Bouška. Od prosince, kdy jsou RegioSpidery na trati Svitavy – Žďárec v provozu, se nesetkal s jedinou vážnější závadou. Uvítal by, kdyby i druhý turnusový vůz časem nahradil Stadler.
Další články této rubriky
Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí
24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »
Vlaky jezdí i mezi školními lavicemi
23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »
Chystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku
19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »