Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Pátý šachový vlak přilákal rekordní počet hráčů

Pátý šachový vlak přilákal rekordní počet hráčů

21.10.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Jako těsně před vyplutím zaoceánské lodi to v pátek 9. října před devátou ranní vypadalo na prvním nástupišti pražského hlavního nádraží. Poblíž Vládního salonku se hromadila zavazadla olbřímích rozměrů, na nástupišti se tvořila nekonečná fronta cestujících mnoha kultur i jazyků a všude panoval typický mumraj před zahájením dlouhé cesty. Důvodem byl start dalšího ročníku netradičního projektu, který nemá ve světě obdoby.

Pátý šachový vlak přilákal rekordní počet hráčů

Není proto divu, že láká účastníky z celého světa. Šachový vlak vyjel již popáté a letos předčil veškerá očekávání. Na pětidenní pouť po střední Evropě se vydalo na 120 milovníků hry králů z řad amatérů i profesionálů. Trasa vedla z Prahy přes Drážďany, Wrocław, Bratislavu a Vídeň, odkud se Šachový vlak vrátil do Prahy.

Deset vozů nestačilo

Během zahajovacích zdravic v prostorách Vládního salonku si účastníci mohli vyslechnout nejen přání příjemného zážitku a fair play z úst Pavla Krtka, předsedy představenstva Českých drah, které jsou tradičním generálním partnerem projektu, ale i zajímavou informaci od Pavla Matochy, předsedy pořádající Pražské šachové společnosti. Ten uvedl, že letos poprvé nebyli organizátoři z kapacitních důvodů schopni vyhovět všem zájemcům o netradiční šachový zážitek. „I přesto, že jsme díky vstřícnosti Českých drah mohli soupravu posílit o jeden vůz, posledních patnáct šachistů jsme museli zklamat,“ popsal enormní zájem o klání ve vlaku Pavel Matocha. V jedenáctivozové soupravě změřilo síly během jedenácti kol v rapid šachu rekordních 120 šachistů z 19 zemí světa, přičemž nejmladšímu hráči bylo 10 let. Ke žhavým favoritům na vítěze vlakového turnaje patřili od počátku čtyři velmistři – Julio Sadorra z Filipín, Lars Karlsson ze Švédska, Raj Tischbierek z Německa a Ján Plachetka ze Slovenska. Do boje se pustilo také šest hráčů hájících barvy Českých drah – Jaroslav Satranský, Ladislav Winkelhöfer, Pavel Popelka, Pavel a Vojtěch Strakovi a Taťána Šeráková.

Čas na hru zajistila okružní jízda Prahou

První destinací vlaku plného šachových figurek se (podobně jako v ročníku 2012) staly Drážďany. Přestože šachová klání byla odstartována bezprostředně po odjezdu z výchozí stanice, čas potřebný k odehrání partií a jízdní doba se téměř překrývaly, organizátoři hledali způsoby, jak cestovní dobu „natáhnout“. A protože na vytíženém koridoru není mnoho tras, které by umožňovaly snížit cestovní rychlost, souprava v čele se „šachovou“ 362.039 absolvovala „objížďku“ hned v Praze. Na trať č. 090 se dostala přes Vršovice, Malešice, Libeň a Holešovice, čímž se jízdní doba prodloužila o více než 20 minut. Přesto se už v Ústí nad Labem čekalo asi pět minut „na čas“.

Vše se ale nakonec zvládlo podle plánu a ve chvíli, kdy probíhal v Děčíně přepřah za stroj 372.010 ČD Cargo, byla většina zápasů prvního kola již dohrána. Cestu do cíle prvního dne si pak hráči a jejich doprovod (celkem bylo na palubě vlaku cca 200 lidí) užívali v příjemném prostředí dvou bistro vozů zařazených v soupravě. Gastronomický servis po celou dobu jízdy zajišťovala podobně jako v předchozích letech společnost JLV. Na novicích bylo znát, že turnaj v jedoucím vlaku je náročnější na jejich soustředění a vzali za vděk relaxací v podobě sledování malebného labského údolí. Zato ostřílení matadoři se nenechali vyvést z míry a po prvním kole si dali dostaveníčko u barového pultu, přičemž nejvyhledávanějším artiklem byla becherovka. A jak to nakonec dopadlo? Předpoklady se naplnily a na stupních vítězů stanuli favorité. Z pětidenního vlakového turnaje v rapid šachu vyšel se ziskem deseti bodů vítězně švédský velmistr Lars Karlsson, stříbro získal filipínský velmistr Julio Sadorra. Vítězný velmistrovský trojlístek doplnil Němec Raj Tis­ch­bierek. Nejúspěšnější zástupce ČD – Jaroslav Satranský – skončil na výborném dvanáctém místě.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

SŽ vybrala stavitele první části rychlotrati Brno - PřerovSŽ vybrala stavitele první části rychlotrati Brno - Přerov

25.4.2025 - Modernizace první části trati z Brna do Přerova začíná, Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun podaly společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Stavba… »

Ve Studénce začala stavba podjezdu pod koridoremVe Studénce začala stavba podjezdu pod koridorem

22.4.2025 - Bezmála po deseti letech od tragického střetu Pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, při němž zemřeli tři lidé a další včetně strojvedoucího se vážně zranili, začala koncem března stavba… »

V červnu začne oprava poslední části Fantovy budovyV červnu začne oprava poslední části Fantovy budovy

19.4.2025 - Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers a Geosan GR, za zhruba 438 milionů korun. Obnovou projdou zejména interiéry ve vyšších patrech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika