Železničář / Zpravodajství / Patrové vozy Bmto projdou kompletní obnovou, nahradí zbylé pantografy
Patrové vozy Bmto projdou kompletní obnovou, nahradí zbylé pantografy
12.2.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci 12 patrových vozů řady Bmto. Patrové vagony prodělají výraznou „omlazovací kůru“, po které budou nasazeny především v rámci Pražské integrované dopravy. Po jejich uvedení do provozu se předpokládá ukončení pravidelného provozu starších elektrických jednotek řad 451 a 452, takzvaných pantografů nebo také „Žabotlam“.

Patrové vozy, dnes využívané například na víkendových vlacích Posázavského pacifiku, čeká zásadní proměna. Kompletně se opraví interiér vozu a sedačky dostanou nové textilní čalounění v barvách Českých drah. Proti přímému slunci v horním podlaží se sklopenými okny ve střeše budou chránit nové žaluzie. Osvětlení vyřeší tělesa integrovaná do stropu. Zcela jinak budou koncipovány WC – vybaveny mají být systémem podobným tomu, jaký je nyní v nových soupravách. Nyní tak bude možné používat WC i ve stanici.
V interiéru bude osm LCD displejů
Podstatně se vylepší informační systém a doplňkové služby pro cestující. V interiéru se instaluje osm LCD displejů, které budou cestující informovat o směru a průběhu jízdy a o následujících zastávkách. Nové elektronické tabule s informacemi o směru jízdy se instalují také na vnější boky vagonů. Novinkou je umístění dvacítky zásuvek 230 V/50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících. Chybět nebude ani wi-fi připojení k internetu. Změn také dozná prostor pro uložení 8 jízdních kol.
Úplná rekonstrukce čeká dveře vozů. Ty mají být nově ovládány tlačítky, za jízdy budou blokované a mají umožnit selektivní odblokování při zastavení vlaku v zastávce. To vyloučí výstup cestujících mimo nástupiště a zvýší se tím jejich bezpečnost. Předpokládá se, že zrekonstruované Bmto budou řazeny do souprav s řídicími vozy a lokomotivami, které umožňují provoz vratných souprav.
Vagony se objeví v Praze a ve Středočeském kraji
Modernizované vagony jsou určeny pro provoz v Praze a ve Středočeském kraji v rámci Pražské integrované dopravy. Umožní odstavení starších elektrických jednotek řad 451 a 452 z pravidelného provozu. Navíc se díky nim zvýší přepravní kapacita vlaků PID. Tu využívá denně kolem sto tisíc cestujících a zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci se neustále zvyšuje.
České dráhy předpokládají cenu kontraktu okolo 120 milionů Kč a termín dodání by měl čini jeden rok od podpisu smlouvy.
Další články této rubriky
Ministerstvo dopravy rozdělí peníze na opravy historických vozidel
19.3.2023 - Ministerstvo dopravy vyhlásilo výzvu v rámci programu na obnovu historických železničních vozidel na období 2021 až 2023. Podpora přispívá k zachování technického a kulturního dědictví České republiky a rezort ji vyhlašuje… »
Verdikt o mostu pod Vyšehradem padne do konce roku
17.3.2023 - Rozhodnutí o budoucnosti železničního mostu přes Vltavu mezi pražským Podskalím a Smíchovem by podle ministra dopravy Martina Kupky mělo padnout do konce roku. Most je dlouhodobě ve špatném stavu. »
Zaměstnance ČD v Hradci Králové čeká stěhování
15.3.2023 - Administrativní zaměstnanci Českých drah v Hradci Králové se v brzké době přemístí do nových prostor. Stěhovat se budou ze svého stávajícího sídla ve výpravní budově nádraží do v současnosti nevyužívaného objektu v majetku… »