Železničář / Zpravodajství / Patrové vozy Bmto projdou kompletní obnovou, nahradí zbylé pantografy
Patrové vozy Bmto projdou kompletní obnovou, nahradí zbylé pantografy
12.2.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci 12 patrových vozů řady Bmto. Patrové vagony prodělají výraznou „omlazovací kůru“, po které budou nasazeny především v rámci Pražské integrované dopravy. Po jejich uvedení do provozu se předpokládá ukončení pravidelného provozu starších elektrických jednotek řad 451 a 452, takzvaných pantografů nebo také „Žabotlam“.

Patrové vozy, dnes využívané například na víkendových vlacích Posázavského pacifiku, čeká zásadní proměna. Kompletně se opraví interiér vozu a sedačky dostanou nové textilní čalounění v barvách Českých drah. Proti přímému slunci v horním podlaží se sklopenými okny ve střeše budou chránit nové žaluzie. Osvětlení vyřeší tělesa integrovaná do stropu. Zcela jinak budou koncipovány WC – vybaveny mají být systémem podobným tomu, jaký je nyní v nových soupravách. Nyní tak bude možné používat WC i ve stanici.
V interiéru bude osm LCD displejů
Podstatně se vylepší informační systém a doplňkové služby pro cestující. V interiéru se instaluje osm LCD displejů, které budou cestující informovat o směru a průběhu jízdy a o následujících zastávkách. Nové elektronické tabule s informacemi o směru jízdy se instalují také na vnější boky vagonů. Novinkou je umístění dvacítky zásuvek 230 V/50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících. Chybět nebude ani wi-fi připojení k internetu. Změn také dozná prostor pro uložení 8 jízdních kol.
Úplná rekonstrukce čeká dveře vozů. Ty mají být nově ovládány tlačítky, za jízdy budou blokované a mají umožnit selektivní odblokování při zastavení vlaku v zastávce. To vyloučí výstup cestujících mimo nástupiště a zvýší se tím jejich bezpečnost. Předpokládá se, že zrekonstruované Bmto budou řazeny do souprav s řídicími vozy a lokomotivami, které umožňují provoz vratných souprav.
Vagony se objeví v Praze a ve Středočeském kraji
Modernizované vagony jsou určeny pro provoz v Praze a ve Středočeském kraji v rámci Pražské integrované dopravy. Umožní odstavení starších elektrických jednotek řad 451 a 452 z pravidelného provozu. Navíc se díky nim zvýší přepravní kapacita vlaků PID. Tu využívá denně kolem sto tisíc cestujících a zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci se neustále zvyšuje.
České dráhy předpokládají cenu kontraktu okolo 120 milionů Kč a termín dodání by měl čini jeden rok od podpisu smlouvy.
Další články této rubriky
Stanley Cup zamířil Pendolinem do Ostravy
15.2.2025 - Ikonická hokejová trofej Stanley Cup, určená vítězům věhlasné kanadskoamerické NHL, se objevila v ČR. Vlakem Českých drah zamířila začátkem ledna z Prahy do Ostravy na dvoudenní akci NHL Den hokeje v Česku. Prohlédnout si ji tady… »
ČD Cargo pořídí až 50 EffiShunterů
12.2.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo se rozhodla zmodernizovat až 50 lokomotiv původní řady 742. Zakázku ve výběrovém řízení vyhrála firma CZ Loko z České Třebové. Hodnota objednávky dosahuje přibližně tří miliard… »
Fanshop ČD hlásí za loňský rok přes milion zákazníků
9.2.2025 - Psací potřeby, 3D magnetky, dřevěné modely vlaků nebo 3D USB disky patřily mezi nejprodávanější zboží, které si zákazníci loni pořizovali na oficiálním Fanshopu Českých drah. Fanshop funguje od prosince 2023 a nabízí různé… »