Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Park vozidel VUZ posílila znovuzrozená legenda

Park vozidel VUZ posílila znovuzrozená legenda

20.2.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Vidět v pohybu vlastní silou nejrychlejší československou motorovou lokomotivu byl dlouholetý sen mnoha železničních fandů. Přes dvacet let však nezbývalo nic jiného, než se touto ideou opíjet. Až do 18. února 2015, kdy se sen změnil ve skutečnost. Rekordmanu Kyklopovi se díky úsilí vlastníka – Výzkumného Ústavu Železničního – opět rozeběhlo naftové srdce. Nestane se však jen nostalgickou ikonou. Jeho vzkříšení znamená novou aktivní éru jeho života pod výzkumnickou taktovkou.

Park vozidel VUZ posílila znovuzrozená legenda

Výrazný žluto-modrý nátěr a nepřehlédnutelné „oko“ reflektoru na čele. Těmito znaky disponuje jen jedna mašina – Kyklop. Jediný dochovaný exemplář ze dvou prototypů řady T 499.0 stál dlouhá léta bez života v rotundě bohumínského depa a čekal na své znovuzrození. Variant, jak stroj s oprávněným puncem legendy zprovoznit, bylo několik, všechny však narážely na nedostatek financí. Nejreálnější se zdála možnost osazení spalovacího motoru a trakčního dynama z některého z tehdy vyřazovaných Brejlovců. Ani ta ale nevyšla a Kyklop T 499.0002 (o kterém kolovaly spekulace, že ve skutečnosti jde o první vyrobený, jež se ale ukázaly jako nepravdivé) se stále bez života přemístil na jaře 2012 z Bohumína do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka, do jehož stavu ostatně od roku 2009 patřil.

Měl být jen unikátní „leštěnkou“…

Stal se jednou z hvězd muzejní akce, která mapovala lokomotivní legendy ČKD. Neušel pozornosti nejen tisíců návštěvníků, ale také tehdejšího náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonína Blažka. Někdejší strojvedoucí a známý milovník zejména šestiválců Bardotek chtěl umožnit uzřít legendu alespoň v neprovozním stavu většímu počtu obdivovatelů než ve veřejnosti nepřístupném bohumínském depozitáři. Kromě vystavení v Lužné poutal v září 2012 pozornost návštěvníků regionálního Dne železnice v Nymburce a v drážních kuloárech se začínalo mluvit o myšlence legendu právě tam zprovoznit. Přelomovým se pak stal 4. prosinec 2012, kdy byla lokomotiva převzata k opravě v DPOV, PSO Nymburk.

…ale stane se opečovávaným dříčem

Vzkříšení Kyklopa trvalo dva roky. Opravy se dotkly prakticky všech konstrukčních celků, otázka vhodné náhrady původního spalovacího motoru byla vyřešena instalací exempláře stejného typu K 12 V 230 DR. Jeden z mála vyrobených zástupců poslední vývojové etapy agregátu se zesílenými bloky, které by mu měly zaručit větší odolnost, se stal novým srdcem Kyklopa. Jeho výkon je aktuálně nastaven na 1 600 kW. Trakční alternátor a v době vzniku unikátní střídavě-stejnosměrný přenos výkonu zůstal zachován, původní nefunkční analogový řídicí systém nahradil nový mozek – ModuRail CRVDPV/759 od firmy MSV elektronika. Ten zajišťuje součinnost všech systémů lokomotivy, například řízení naftového motoru, bloku buzení trakčního alternátoru, ovládání jízdních a brzdových stykačů, brzdových měničů v režimu elektrodynamické brzdy nebo ovládání brzdiče DAKO-BSE v režimu jízdy ARR a ostatních brzdových zařízení. Kyklop je tedy napěchován moderními technologiemi, ovšem pozor! Na jeho exteriéru ani interiéru to není vůbec znát. Tvůrci rekonstrukce v čele s Arnoštem Kohlem – vedoucím prací na projektu – si dokonce dali takovou práci, že všechny moderní prvky (LCD displej a klávesnice ARR) je možné buď demontovat, nebo zakrýt tak, aby stanoviště stroje vypadalo stejně jako v roce 1975 a přitom bylo možné Kyklopa plnohodnotně provozovat. Ostatně byla by škoda původní tvář stroje necitlivě narušit, tím spíše, že se dbalo třeba i na dobový vzhled čalounění sedadel na stanovišti nebo odpovídající linoleum na jeho podlaze.

Firemní flotila z rekordmanů

Jakkoli je záchrana unikátu velmi záslužný počin, Kyklop neprošel náročnou rekonstrukcí primárně proto, aby se stal provozuschopnou relikvií. Jeho využití tkví (vedle nasazení při nostalgických akcích) při náročné dřině v roli dalšího trakčního vozidla VUZ. „Hodláme jej využívat zejména v rámci brzdových zkoušek, protože disponuje výkonnou elektrodynamickou brzdou,“ vysvětluje sám generální ředitel VUZ Antonín Blažek, který se ostatně hned při první zkušební jízdě z Nymburka do Prahy-Vysočan a zpět 18. února posadil za kontrolér. Jak uznal, dvanáctiválec za zády sice nevyluzuje takový koncert jako šestiválec o vrtání 310 milimetrů v jeho oblíbené „deset-desítce“ (T 478.1010, kterou má VUZ jako pronajatou též ve svém parku), trakčně je to ale úplně jiná káva.

Je tak trošku symbolické, že znovuzrozená legenda najde svůj domov tam, kde trávila velkou část předchozí životní éry a kde definitivně „vyhasl život“ sesterského prototypu T 499.0001 (zrušen po deformačních zkouškách v roce 1989). Společně s další legendou, strojem E 469.3030 (124.601), má VUZ ve firemní flotile už dva držitele tuzemských rychlostních rekordů. Chybí jen zástupce parní trakce – Albatros 498.106. Ale to už je jiný příběh… 

ÉRA JEDNOOKÉHO UNIKÁTU T 499.0002

leden 1975 – výrobní dokončení v ČKD Praha

srpen 1975 – vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky, zahájení provozu na Ex Ostravan

1977–1979 – dislokace v LD Děčín, nasazení především v těžké nákladní vozbě

1980–1992 – využití jako zkušební vozidlo na okruhu VUZ ve Velimi

1994 – obnoven nátěr, dislokace v LD Nymburk jako neprovozní historické vozidlo

1997–2012 – deponován v Bohumíně, sporadicky vystavován jako neprovozní exponát

prosinec 2012 – zahájení rekonstrukce v DPOV, PSO Nymburk

prosinec 2014 – první zkouška nově zavázaného motoru K 12 V 230 DR

únor 2015 – první zkušební jízda po 22 letech

 

Video z představení Kyklopa v pražských Vysočanech naleznete zde


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

Zemřel kolega Michal HeindlZemřel kolega Michal Heindl

19.3.2021 - Dnešní doba je velmi náročná. Do toho všeho občas přijde zpráva, kterou člověk nechce slyšet. Stejně tomu bylo i 18. 3. 2021, kdy se ráno rozletěla do světa zpráva o úmrtí Michala Heindla, našeho kamaráda a kolegy z plzeňského… »

Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie

3.3.2021 - Koronavirus v uplynulém roce výrazně omezil možnosti cestování, což se týkalo i nejzranitelnější skupiny obyvatel, osob se zdravotním handicapem. České dráhy navzdory tomu loni zajistily 4 584 objednaných přeprav… »

ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém krajiČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji

2.3.2021 - České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji i po roce 2022. Zástupci ČD a Olomouckého kraje podepsali začátkem ledna příslušnou desetiletou smlouvu. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika